"Fatbike" er egnet for opplevelser i naturen, ikke frem og tilbake til jobb! Pixabay. Foto: suju
Del saken
  • 2
  •  
  •  

Bompenger, fjerning av parkeringsplasser, økte avgifter – det er ikke lett å være bilist om dagen. Derfor er det stadig fler som bruker sykkelen frem og tilbake til jobb. Og man kan faktisk bruke sykkel året rundt. Her følger noen tips:

1. Du trenger ikke en terrengsykkel
Du kan stort sett bruke den sykkelen du har. Men hvis du sørger for gode skjermer slipper du mye søl. Dessuten er det lurt å bytte til piggdekk i vintermånedene.

2. Landeveissykler er ikke det beste
Det er vanskelig å finne piggdekk til slike sykler, hjulene er for tynne. Velg en sykkel med kraftigere hjul.

3. Fatbike er unødvendig
Disse syklene er utviklet for gjørme og dyp snø, og egner seg ikke for sykling på normale veier med et snø/islag.

4. Elsykkel?
Elsykkel er perfekt til vintersykling. Hjelpen du får fra motoren forhindrer at du blir svett på vei til jobb. Ellers må man selvsagt passe på skjermer og riktige dekk. Dessuten krever batteriet hyppigere lading i kaldt vær, men dette er sjelden noe problem siden rekkevidden som oftest er langt større enn en tur frem og tilbake til jobben.

5. Klargjøring av sykkel før vinterbruk
Drivverket slites raskere, det anbefales å bruke en tørrolje for å redusere slitasjen. Sjekk girwire og strømpe, dette kan du få ordnet på en lokal sykkelbutikk for en rimelig pris.

6. Må du ha piggdekk?
Når isen kommer er det kun piggdekk som virker. Men hvis du bor i Stavanger, hvor frosten kommer to dager i året, så er det kanskje unødvendig.

7. Må piggdekk kjøres inn?
Du bør kjøre inn piggene på sykkelen på bar asfalt i 3-5 mil, slik at piggene fester seg skikkelig. Men det er ingen krise om du mister noen pigger i løpet av sesongen.

8. Kan man bruke klikkpedaler om vinteren?
Du kan gjerne bruke klikkpedaler, men ansamling av is og snø kan skape problemer. Rens pedalene og klossen under skoen. Smør inn med tyntflytende olje for å forhindre isdannelse.

9. Skivebremser er best
Skivebremser virker bedre enn V-bremser om vinteren. Men de bør være nylig skiftet ut. Pass på at du renser bremseskivene ofte med bremserens. Du kan bruke V-bremser, men det er viktig å ta hensyn til at bremselengden øker, og avpasse farten deretter.

10. Sykkellys
Husk at det er påkrevd med lys både foran og bak. Hvis du sykler langs opplyste veier holder det med enkle LED-lys. Sykler du langs mørklagte veistrekninger bør du investere i kraftigere lys.

11. Blir ikke sykkelen ødelagt?
Det er økt slitasje på sykkelen ved vintersykling. Det hjelper å vaske og spyle sykkelen ofte og nøye. Selvvaskhaller er ypperlig å bruke, men pass på at det ikke er for høyt trykk når du spyler sykkelen.
Husk å tørke og smøre sykkelen etter vask, slik unngår du rust.

12. Spar proffsykkelen til sommerbruk
Det gir ingen mening i å sykle på vinteren med landeveissykler som koster titalls tusen kroner. For det første fungerer de ikke så godt på vinterføre, for det andre er som regler alle deler og reparasjoner langt dyrere. Da er det faktisk rimeligere å kjøpe en sykkel nr. 2 til vinterbruk – kanskje en elsykkel?

Her en liten film som viser at alle kan klare å sykle på vinteren!

 

  • 2
  •  
  •