Illustrasjonsbilde. Foto: Pixabay
Del saken
  •  
  •  
  •  

I magasinet Tara forteller lege Marie Louise von Sperling hvilke vaner som akselererer aldringsprosessen, og hvordan man kan senke farten.

Sukker

Sukker og raske karbohydrater danner kretsløps- og hudfiendtlige molekyler. Hvitt sukker og raffinerte, raske karbohydrater binder seg direkte til proteiner eller fett, og medfører dannelse av skadelige sukkerforbindelser i kroppen, kalt AGE-molekyler, som setter fart på aldringen. Derfor anbefaler Sperling at man skal ha et anstrengt forhold til hvitt sukker og raske karbohydrater. Unngå om mulig sukker i kaker, kjeks, ketsjup, godteri, brus, is, desserter samt hvitt brød, pasta og frokostprodukter.

Fastfood og ferdigmat

Også fastfood og annen ferdigmat er problematisk. Kjøttpålegg kan være fulle av nitritt, og ferdige sauser er gjerne fulle av fett, salt og sukker. I tillegg er det mange tilsetningsstoffer i slik mat. Spiser man for mye av dette, bruker kroppen mye energi på å kvitte seg med noe den verken trenger eller har godt av. Jo mer naturlig mat du spiser, desto mindre belastning er det på cellene, nettopp fordi naturlig mat ikke inneholder tilsetningsstoffer.

Les også: Studie viser at rødvin og mørk sjokolade motvirker rynker

UV-stråler

Soling er årsaken til de fleste av rynkene dine. UV-strålene fra solen skader hudcellenes DNA- og kollagenstruktur. De bryter ned huden, slik at den mister elastisitet og blir dårligere til å fornye seg selv. Man bør derfor oppholde seg maksimalt én time om dagen i solen, og solkrem bør man bruke året rundt, faktor 30 til 50 anbefales.

Alkohol

For mye alkohol er krevende for kroppen. Alkohol er vanskelig å bryte ned, og sliter derfor på cellene i kroppen, som dermed også eldes. Selv et lite forbruk sliter på kroppen og gjør den overarbeidet. Det er rom for ett glass i ny og ne, mener Sperling imidlertid.

Røyking

Røyking reduserer tilførselen av oksygen til alle dine organer, noe som får dem til å fungere dårligere. Videre er røyking også årsak til en lang rekke livsforkortende sykdommer som KOLS, kreft og hjerte-/karsykdommer. Røyking øker også risikoen for benskjørhet. Her har Sperling kun én anbefalt løsning; slutt å røyke.

  •  
  •  
  •