Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
Del saken
  •  
  •  
  •  

Vi sover stadig mindre, og blir samtidig feitere og feitere. Finnes det en sammenheng mellom disse to faktorene?

– Gjennomgripende endringer i hele samfunnet, der svært mange tilbud er tilgjengelige på senere tidspunkt, ja til og med hele døgnet, er en medvirkende årsak til at spesielt ungdom sover mindre enn før, sier søvnforsker og professor ved Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen til KK.

Han forteller magasinet om en metaanalyse som viste at i løpet av de siste hundre årene har søvntiden for ungdom blitt redusert med et halvt minutt i året, noe som tilsier at ungdommer i dag sover én time mindre per døgn enn de gjorde for 100 år siden.

– Det er godt dokumentert at søvnmangel forstyrrer appetittregulerende hormoner, og at det er en sammenheng mellom søvnlengde og BMI, sier Ståle Pallesen.

Les også: Er du et typisk B-menneske?

Appetittstimuli

Han forklarer at søvnunderskudd gir økning i det appetittstimulerende hormonet ghrelin og nedgang i det appetittdempende hormonet leptin. Personer som sover lite, mindre enn seks timer, har økt risiko for å gå opp i vekt over tid.

Forfatter og spesialist i indremedisin Fedon Lindberg mener også at maten er viktig for søvnkvaliteten vår. Han anbefaler å spise for eksempel varm havregrøt tilsatt valnøtter, moreller og banan eller en smoothie med havremelk og kefir, egg, valnøtter, en halv banan og to tørkede dadler før leggetid. Begge alternativer er en kombinasjon av protein og langsomme karbohydrater, som fungerer supert som kveldsmat.

  •  
  •  
  •