Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Det mange spiser hver dag utgjør en fare for å utvikle alvorlige sykdommer, og i verste fall en tidlig død.

Ved å spise mer enn 90 gram hvitt mel hver dag, som er den anbefalte mengden, økes risikoen for både diabetes, kreft og hjerte- og karsykdommer med hele 33 prosent, skriver Dagbladet. Risikoen for å dø økes med 27 prosent.

Lege, indremedisiner og forfatter av boken «Hjertegod mat», Fedon Alexander Lindberg, forteller at hvitt mel også kalles overprossesert korn – skallet på kornet fjernes når det males.

Les også: Mat påvirker hjernen – disse matvarene skaper godt humør

– Det er i skallet på kornet alle de sunne næringsstoffene, vitaminene og mineralene sitter. Derfor blir hvitt mel nesten som ren stivelse, og det belaster blodsukkeret mer enn hva rent sukker gjør, sier han, og legger til at grovbrød er sunt:

– Det er bevist at mat som inneholder fullkorn som bygg, havre og rug faktisk reduserer risikoen for diabetes, hjerte- og karsykdommer og tykktarmkreft.

I Vesten er andelen hvitt mel femti prosent, men utfordringen ligger i land med økonomiske utfordringer, der er prosentandelen sytti.

Les også: Eksperter: Her er de enkleste kostholdsrådene å følge

– Hvis man ser på hvordan vi levde før krigen, ser man at vi spiste veldig mye fullkorn i form av grovt brød og grøt i Norge, sier Mette Svendsen. Hun er Ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus.

Hun sier at man bør spise fullkorn istedenfor hvitt mel, og at nøkkelhullmerkede produktene hjelper oss til å velge riktig. Men hun beroliger oss med at vi kan spise pizza og loff, av og til fordi det er godt.

  •  
  •  
  •