Foto: Pixabay
Del saken
  •  
  •  
  •  

Det er noen som mener at vegetarmat sunt og at vi bare kan leve på det.

Pixabay. Foto: Free-Photos

– Veganske proteinkilder duger ikke som fullverdig erstatning for kjøtt, i hvert fall ikke om du vil yte på høyt nivå, sier ernæringsfysiolog Therese Fostervold Mathisen til Forskning, og legger til:

– Animalsk mat som kjøtt, fisk og melk er bra, for de inneholder en rekke stoffer kroppen trenger for å utvikle seg optimalt og for å beholde en god helse. Å erstatte disse matvarene med vegetariske alternativer kan gjøre det vanskelig å få i seg tilstrekkelig av mange slike næringsstoff.

Les også: MDG-politiker forteller hvorfor han ble veganer, og den lange veien for å bli det

Fostervold Mathisen er førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold. Hun sier at er man svært aktiv, slik at en har stort behov for proteiner, kan også vegatarmat by på problemer. De inneholder mye mindre mettet fett, kolesterolholdige stoff, salter og sukker. Dessuten har denne maten mer vitaminer, mineraler og kostfiber. Men særlig det siste er også problematisk:

– Mye fiber kan hemme opptaket av energi og næringsstoffer, og det er også knyttet til lavere nivå av kjønnshormoner i kroppen. Slike kjønnshormoner bedrer restitusjonsevnen og er knyttet til økt effekt fra trening. Dessuten er proteinkvaliteten i vegetarkilder mindre optimal for oss mennesker.

Foto: Pixabay

– Hvis du driver i en høyintensiv idrett, må du få i deg nok av både karbohydrater og proteiner, og du må klare å fordøye dette godt. Vegetarmat går greit for de fleste, men krever jo ekstra påpasselighet. Med vegansk mat blir det vanskeligere, sier Mathisen.

Les også: Veganere fradømt retten til å ha dyr

Fostervold Mathisen advarer at for mange vil det være svært utfordrende å restituere seg tilstrekkelig og raskt nok med vegankosthold, dersom de trener på et litt høyere nivå enn en vanlig mosjonist. Hun sier også at veganere, uavhengig om de trener eller ei, må bruke kosttilskudd for å dekke kroppens behov for enkelte vitaminer og mineraler.

  •  
  •  
  •