Annonse, PeoplePerHour
Del saken
  •  
  •  
  •  

Nok en britisk annonse forbys fordi den bygger opp under stereotyper om kjønn.

Britene innførte i juni 2019 en lov mot reklame som bygger opp under kjønnssterotypier.

Xstra skrev i september 2019 om en Volkswagen-reklame som ble forbudt i Storbritannia fordi den bygde opp under stereotypiske holdninger ved blant annet å vise en kvinne med barnevogn.

Tidligere har en reklame som viste en kvinne i bikini blitt fjernet fra London Underground, mens reklame for det homofobiske landet Brunei, som steiner homofile til døde, er visstnok helt i orden.

Dessuten ble en reklame som viste en kvinnelig mekaniker også forbudt etter kun én klage, til tross for det lite stereotypiske yrkesvalget. Problemet? Modellen var for sexy.

Les også: Reklamefilm viste kvinne med barnevogn, ble forbudt

Nå er det nettsiden PeoplePerHour som rammes av de nye reglene, skriver Evening Standard. Det er særlig begrepet «girl boss thing» som ble for sterk kost for britene.

Reaksjoner

Kampanjen startet i november, og reaksjoner på Twitter lot ikke vente på seg.

Woman, skjermdump forside

SEO betyr forøvrig søkemotoroptimalisering. Begrepet «girl boss» ble popularisert av den amerikanske forretningskvinnen Sophia Amoruso da hun kalte sin selvbiografi for #Girlboss. Boken ble også til en TV-serie på Netflix.

Reaksjonene mot annonsen handlet delvis om begrepet «girl boss», men også antydningen om at kvinner ikke hadde nok teknologisk kompetanse til å benytte SEO. ASA, som er myndighetenes kontrollorgan for annonser og aeklame, skriver i sin avgjørelse at de mottok 19 klager fra folk som oppfattet at annonsen «videreførte skadelige kjønnsstereotypier».

Tiltak

PeoplePerHour fjernet ordet «girl» fra annonsen og utstedte en offentlig beklagelse. De hadde ikke vurdert at annonsen var nedlatende, men innrømte at begrepet kunne oppfattes som sexistisk og nedverdingene for kvinner, selv om dette ikke var intensjonen.

Selskapet har nå startet opplæring internt slik at markedsavdelingen skal bli mer bevisst på hva slags språk som kan misforstås.

  •  
  •  
  •