Tor Stokka, tidligere bankmann og «snart 91» (nr. 2 bak f.h.), med venner sørget for gratis ved til verdig trengende i hele Oslo. God, livsforlengende og sosial mosjon for deltakerne. (Bildet er fra 2011). Foto: Heiko Junge / Scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Kenneth Jørgensen fra Stavanger trodde han var deprimert. Et besøk hos fastlegen for tre år siden endret livet hans.

Kenneth ble uføretrygdet på grunn av ryggproblemer, de gamle kompisene forsvant. Han tok medisiner mot høyt blodtrykk.

– Selv om jeg hadde kone og barn, var det noe som manglet i livet mitt. Jeg var brautende, aggressiv og sint, og kom stadig på kant med familie, venner og trenerne til barna mine. Jeg trodde det var depresjon som var problemet, men fastlegen mente at jeg var ensom og manglet voksenkontakt, og anbefalte et kurs på Frisklivssentralen, forteller Jørgensen til Stavanger Aftenblad.

Sindre M. Dyrstad er professor i idrettsvitenskap  ved Universitetet i Stavanger, og forklarer:

– Fra midten av 1990-tallet og fram til 2000 var det opplest og vedtatt at for å få en helsegevinst av fysisk aktivitet måtte en trene så mye at ens fysiske form ble forbedret. Ny forskning viser at alt er bedre enn ingenting og bare noen få minutter med aktivitet gir helsegevinst. Aller størst effekt gir det når en trener 25 minutter hver dag med moderat til intensiv aktivitet, men dette er høyst individuelt.

Trening gir en positiv effekt på en rekke helseplager, som ulike former for kreft, og psykiske lidelser.

Kenneth Jørgensen fulgte rådet til legen og oppsøkte Frisklivssentralen i Stavangervåren 2017. På hjemmesiden beskriver de sin aktivitet slik:

«Frisklivssentralen Stavanger er en helsefremmende og forebyggende helsetjeneste for deg som bor i Stavanger kommune. Målgruppen er deg som har økt risiko for, eller som har utviklet sykdom og trenger støtte til å endre levevaner og mestre helseutfordringer.

Frisklivssentralen tilbyr strukturert oppfølging i form av ulike gruppebaserte tilbud og individuell veiledning etter behov. Målet med tilbudene er å bidra til at du skal lykkes med det du ønsker å oppnå, enten det handler om å bli mer fysisk aktiv, legge om til et sunnere kosthold, sove bedre, slutte med røyk eller snus, endre alkoholvaner, mestre helseutfordringer og/eller oppleve mer hverdagsglede.»

– Både humøret og formen ble mye bedre, og etter hvert kunne jeg kutte ut blodtrykksmedisinene, forteller Jørgensen.

Han har nå gått ned i vekt, fra 140 til 123 kilo. Målet er på sikt å stabilisere vekten rundt 90 kilo. Uansett skammer han seg ikke lenger over kroppen sin, og den mentale helsen er mye bedre.

274 kommuner og bydeler har etablert Frisklivssentral (2018).

– Hos oss får deltakerne råd om hvordan de skal legge opp dagene og ukene. Vi oppfordrer deltakerne til å legge listen lavt i første omgang, og de må være villige til å ofre litt for å lykkes, sier Tarjei Nordtveit ved Frisklivssentralen i Stavanger.

De fleste som oppsøker dem ønsker en vektreduksjon, mens en del har psykiske helseutfordringer.

Professor Dyrstad anbefaler enkle inngrep i hverdagen, som å sykle til jobb eller gå til butikken. Her er noen andre enkle treningsråd:

Her er noen andre enkle treningsråd:

  • Trening som en liker er mer motiverende enn trening man misliker.
  • Gjør gjerne aktiviteter sammen med andre. Det gjelder spesielt for kvinner.
  • Mange menn er mindre opptatt av sosiale relasjoner når en trener, men lar seg mer trigge av konkurransemotivet. De tar tiden på sykkelturen til jobb, eller på løpeturen. For andre blir dette bare stress.
  • Det er aldri for seint å begynne å trene. Til og med 90-åringer har stor helseeffekt av å være fysiske aktive. Styrke- og balansetrening er ekstra viktig for denne aldersgruppen. Vi mister mye muskelmasse med årene og det er viktig å få kompensert dette.
  • La barna sykle på skole eller trening. Ikke kjør dem. Legg til rette for allsidig aktivitet. Å spille fotball på en paddeflat kunstgressbane er kjekt, men å gå turer i naturen gir vel så god trening, ikke minst for balansen.

 

  •  
  •  
  •