Å gå på ski er god helse , og kan samtidig være en sosial aktivitet på tvers av generasjonene. Pixabay
Del saken
  •  
  •  
  •  

Mange godt voksne tror at man er for gammel til å starte med trening. Men det er aldri for sent!

Man kan oppnå stor effekt av trening selv om man er utrent og har passert 40 for lenge siden. Pål T. Jåbekk har mastergrad i idrettsvitenskap fra Norges idrettshøgskole. Han sier til ABC Nyheter:

– Man må aldri lure seg til å tro at det er for sent å komme i gang med treningen. Det er helt utrolig hvor god form man kan komme i selv om man for lengst har bikket 40. Selv om kroppen er gammel, betyr det ikke at den fungerer dårlig. Kroppen vår er avhengig av bevegelse hele livet. Hvis den ikke får det, brytes den ned.

Men når man blir eldre har man mindre behov for god kondisjon. Samtidig mister vi mye av muskelmassen, slik at dagligdagse ting som å bære poser fra butikken eller rydde ut av oppvaskmaskinen føles mer fysisk krevende.

Når du er 40 år:

I 40-årsalderen fungerer kroppen på samme måte som hos en 20-åring, men mange har trappet ned eller helt sluttet med trening. Da anbefales det rett og slett å komme i gang, med fokus på både kondisjon, styrke og smidighet.

Når du er 50 år:

Nå begynner tapet av muskelmasse å virke inn. Kvinner kommer i overgangsalderen, menn produserer mindre testosteron. Nå blir det viktigere å fokusere på styrketrening. En økt i uken opprettholder styrken din. To økter i uken må til for å øke styrken. Men fortsatt bør man trene kondisjon for å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Når du er 60 år:

Skjelettet blir svekket, og styrketrening blir enda viktigere. Det er også viktig å fokusere på bevegelighetstrening

Trening kan være gøy!

Norsk Helseinformatikk har noen enkle tips for hvordan eldre bør trene. Mange aktiviteter virker både som styrke- og kondisjonstrening. Velg en aktivitet du trives med, som svømming, dans, skiturer, lek med barnebarna etc.

Samtidig er det viktig å gå mye. Gå til butikken, la bilen stå. Ta en kort kveldstur.

Har man råd og mulighet er det en god investering å betale for et årskort på et treningssenter, mange har dessuten spesialtilbud for eldre. Har kan man også få hjelp til å sette opp et treningsprogram tilpasset alder og form.

Men ikke glem bevegeligheten! Varm opp før du trener, tøy ut etterpå. Og gjør noen uttøyningsøvelser fem minutter hver morgen.

  •  
  •  
  •