Illustrasjonsbilde. Pixabay/PublicDomainePictures
Del saken
  • 3
  •  
  •  

For mye underhudsfett på magen er ikke sunt, og er forbundet med en rekke livsstilssykdommer som for eksempel hjerte- og karsykdom.

Likevel er det en annen type fett som er enda farligere, nemlig bukfettet, slår KK fast.

Det finnes gode beviser på at mengden bukfett er relatert til hjerte- og karsykdom, diabetes type 2, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, søvnapné, fettlever og metabolsk syndrom. Bukfett er altså ikke det samme som underhudsfett, som er det synlige fettet du ser på magen.

– Bukfettet omringer organene og er innvendig i kroppen, forklarer Simon Hammonds, som er personlig trener og faglig ansvarlig for SATS.

Forsking dokumenterte
Forskere ved Universitetet i København ønsket å finne ut hvorfor trening kan motvirke dette farlige fettet, og gjennomførte nylig en 12 uker lang undersøkelse. Ved hjelp av 80 forsøkspersoner som drev med utholdenhetstrening, kunne de konkludere med at trening hjelper mot bukfettet.

Trening generelt vil forbrenne fett på hele kroppen, og mange studier viser at det gjør det enklere å holde vekten.

  • 3
  •  
  •