Kvinne, lykke. Pixabay. Foto: jill111
Del saken
  • 13
  •  
  •  

Her følger en liste over ting kvinner trenger å gjøre for å holde seg friske, som ikke er av like stor betydning for menn.

Sjekke seg for brystkreft

Også menn kan få brystkreft, men denne sykdommen er langt vanligere blant kvinner. Alle kvinner bør undersøke seg selv minst en gang i måneden, og etter at man har passert 40 bør man ta mammografi hvert år.

Sjekke for andre krefttyper spesifikke for kvinner

Kvinner bør ta celleprøve hvert tredje år for å sjekke for kreft i livmoren og livmorhalsen. Hvert år bør man undersøke bekkenet for å avdekke uregelmessigheter i forplantningssystemet.

Håndtere PMS-symptomer

Selv om du ikke kan forhindre PMS, kan symptomene reduseres ved trening, sunn mat og begrenset inntak av koffein, alkohol og røyk. Hvis plagene er store kan man bruke smertestillende medisiner eller andre medikamenter.

Drikke mindre alkohol

Kvinner tåler mindre alkohol enn menn, og bør ikke drikke mer enn tre enheter pr. dag og maks syv enheter pr. uke. For mye alkohol kan føre til brystkreft, benskjørhet, leverskader, hjertesykdommer og hjerneskader.

Ta vare på den mentale helsen

Kjønn spiller en stor rolle for den mentale helsen, og alvorlige depresjoner er dobbelt så vanlig blant kvinner som blant menn, i følge WHO.

Sørg for nok hvile, trening og avslappende øvelser som f.eks. meditasjon. Det er også viktig å søke hjelp og støtte tidlig hvis man føler noe er galt.

Passe på den viktige søvnen

Kvinner fra rundt 40 år opplever ofte søvnløshet og dårlig søvnkvalitet. Dette henger sammen med de forandringene som skjer i kroppen før og under overgangsalderen. Prøv å sove til faste tider, hold soverommet mørkt og kjølig. Det hjelper også med de vanlige tipsene: mindre alkohol og koffein, mer mosjon. Man kan også prøve hormonerstatningsterapi.

Kjenne til symptomene på hjerteinfarkt

Kvinner kan få hjerteinnfarkt uten de vanlige symptomene, som er trykk og smerter i brystet. Andre symptomer kan være plutselig tretthet, svimmelhet, kort pust, problemer med fordøyelsen, urolig søvn, angst og smerter øverst i ryggen, skuldrene og halsen. Hvis du mistenker hjerteinfarkt må du ringe 113 umiddelbart.

Leve sunt når du er gravid

Dette kjenner nok de fleste til: er du gravid må du spise sunt, slutte å røyke, avstå fra alkohol og andre rusmidler, ta vitamintilskudd og trene moderat. I tillegg må du selvsagt møte opp på alle svangerskapskontroller.

Forhindre urinveisinfeksjoner

Kvinner er mer utsatt for urinveisinfeksjoner enn menn. Preventive tiltak er god hygiene, å drikke masse vann, og noe så enkelt som å gå på do når du må (ikke holde seg). For de som er sterkt plaget finnes det medisiner som kan hjelpe.

Få i deg nok jern

På grunn av blodtapet under menstrasjon trenger kvinner mer enn dobbelt så mye jern som menn, og hvis du er gravid eller ammer trenger du enda mer.

Passe på at du spiser nok mat

Spiseforstyrrelser er hele ti ganger så vanlig blant kvinner enn blant menn. Riktig kroppsvekt er viktig for å holde seg frisk.

Anoreksi kan lede til leverskader, benskjørhet og i verste fall død. Anoreksi har faktisk den høyeste dødsraten av alle psykologiske lidelser.

Bruke riktig type sko

Bruk sko som passer! Mange kvinner bruker for små sko, som kan føre til liktorn, skjev stortå og andre problemer.

Høye heler er selvsagt flott og sexy, men det forstyrrer kroppens naturlige form, og bør derfor brukes kun til spesielle anledninger, ikke hver dag.

Unngå soppinfeksjoner

Vaginale soppinfeksjoner er en irriterende del av livet som kan forhindres ved enkle grep. God hygiene, rent undertøy av bomull eller silke, unngå parfymert såpe «der nede», få nok søvn og trening.

Være klar over autoimmune symptomer

Kvinner står for 78 % av alle autoimmune tilfeller, som bl.a. leddgikt, diabetes type 1, multippel sklerose, psoriasis, Crohns sykdom og lupus. Symptomer kan være tretthet, leddsmerter, hudproblemer, magesmerter, feber og hovne kjertler.

Velge riktig prevensjon

Som kvinne må du velge den type prevensjon som er riktig for deg. Hvis du lever i et fast forhold, og alle typer prevensjon skaper problemer for deg, kan mannen bidra – enten ved å bruke kondom eller ved å sterilisere seg.

Dette er kanskje mye å huske på i en travel hverdag

Men uansett: en balansert og sunn livsførsel hjelper deg et godt stykke på vei. Spis riktig mengde sunn mat, hold deg i form, vær forsiktig med alkohol og røyk, gå jevnlig til kontroll hos legen – og pass på at du får nok søvn og hvile. Så kan du kose deg med rødvin og sjokolade i helgen for å holde rynkene vekke!

  • 13
  •  
  •