Foto: Pixabay/geralt
Del saken
  • 57
  •  
  •  

Visste du at vinterdepresjon faktisk er en diagnose? På nettsidene til Norsk helseinformatikk beskrives vinterdepresjon slik:

Sesongavhengig stemningsforstyrrelse eller vinterdepresjon er en psykisk lidelse som dukker opp i mørketiden. Det antas at 5–10 % av befolkningen lider av vinterdepresjon i større eller mindre grad.

Her følger ti ulike tegn som kan tyde på at du er i ferd med å utvikle en vinterdepresjon.

1. Tretthet
Du er trett hele tiden og føler aldri at du blir uthvilt. Prøv å få så mye dagslys som mulig. Gå en tur, eller spis lunsjen ute.

2. Energimangel
Du føler deg tom for energi og tiltaksløs. Dette henger sammen med trettheten.
Her er fysisk aktivitet og et sunt kosthold viktig.

3. Økt matlyst
Du har spesielt lyst på søtsaker og usunn mat med mye fett, sukker og salt. Det er veldig vanlig at man legger på seg i vintermånedene.
Spis heller masse sunn mat, grønnsaker og frukt.

4. Asosial
Å være sosial er kjempeviktig hvis du er deprimert. Derfor bør du forsøke så godt du kan å treffe venner du er glad i hvis du greier. Fortell de rundt deg at du sliter, så blir det enklere for dem å forstå hvorfor du kanskje trekker deg unna nå.

5. Søvnproblemer
På grunn av økt tretthet og mangel på dagslys, kan det være lett å snu døgnet. Noen får problemer med å legge seg om kvelden, som igjen gir problemer med å stå opp tidlig. Depresjon kan også gi søvnproblemer fordi man bekymrer seg mye rett før man skal legge seg.
Å legge seg og stå opp til samme tidspunkt hver dag kan hjelpe. Det kan også en lampe som simulerer sollys. Å sette av et tidspunkt til bekymringer kan også hjelpe deg med å sove om kvelden.

6. Negativ tankegang
Du tenker negativt om ting du må gjøre, om mennesker rundt deg og om deg selv. Negativ tankegang er veldig vanlig for folk som lider av depresjon.

7. Dårlig selvfølelse
Et negativt syn på deg selv kan forekomme.

8. Dårlig samvittighet
Mange får dårlig samvittighet for at de ikke klarer like mye som før, eller for at de må si nei til ting.

9. Håpløshet
Alt kan føles håpløst når man er deprimert. Dette er et veldig alvorlig tegn og det er viktig at du søker hjelp. I første omgang skal du kontakte helsesøster på skolen din eller fastlegen din. Så hjelper de deg videre.

10. Tristhet
Du føler deg nedstemt og tristere enn før. Du tar kanskje lettere til tårene.
Behandling

Mange anbefaler lysterapi. Argumentet er at det er mangelen på lys som er hovedårsak til vinterdepresjoner. Men forskere har funnet ut at psykologhjelp gir en markant bedre effekt. Det aller beste er dog en kombinasjon av lysterapi og psykologhjelp.

For oss nordmenn er det også verdt å merke oss at andelen som lider av vinterdepresjoner stiger kraftig ettersom man beveger seg lenger nord. I USA er det kun 1,4 % som sliter med dette i de sørlige statene, mens nesten 10 % får problemer om vinteren i de nordligste statene.

  • 57
  •  
  •