Illustrasjonsbilde Pixabay. Foto: Shingo_Nono
Del saken
  •  
  •  
  •  

Søvnløshet kan være både frustrerende og helseskadelig. For i tillegg til mangel på energi og økt tretthetsfølelse, kan mangel på søvn øke risikoen for sykdommer som type 2-diabetes og overvekt. Kan vitenskapen hjelpe oss til å unngå lange, søvnløse netter? Vi har funnet syv triks som kan hjelpe deg til å sovne raskere.

1: Tving deg selv til å være våken

En undersøkelse fra University of Glasgow fant at hvis man forsøkte å tvinge seg selv til å holde øynene åpne, sovnet man raskere. I tillegg opplevde deltakerne mindre angst for oppgaven.

2: Hold soverommet kjølig

Kroppstemperaturen synker litt når man sover, ifølge Harvard Medical School. Søvneksperter mener man bør holde soverommet på en temperatur mellom 15 og 19 grader.

3: Sov med sokkene på

En sveitsisk undersøkelse viser at varme hender og føtter hjelper oss å sovne raskt. Pass på at ikke sokkene er for stramme, slik at de hindrer blodsirkulasjonen.

4: Bruk 4-7-8-metoden

Dr. Andrew Weil har utviklet en egen pusteøvelse som kalles 4-7-8-metoden. Øvelsen skal etter sigende fortelle kroppen at det er tid for å sove, og skal i teorien hjelpe deg til å sovne på under et minutt. Du kan se en kort film som forklarer metoden under:

5: Fyll soverommet med lavendel

En undersøkelse utført av forskere ved Wesleyan University i USA viste at lukten av lavendel forbedret den dype søvnen og medførte at forsøkspersonene følte seg mer energiske og opplagte dagen etter.

6: Tenk på favorittstedet ditt

Ved Oxford University har forskere påvist at folk med søvnproblemer sovnet 20 minutter raskere når de ble bedt om å forestille seg behagelige og avslappende omgivelser.

7: Lytt til klassisk musikk før du legger deg

Ved å lytte til musikk – og særlig klassisk musikk – i 45 minutter før leggetid kan man oppleve en markant forbedring i søvnkvaliteten, viser en undersøkelse fra 2008.

I tillegg kan klassisk musikk redusere symptomer på depresjon. Så hvis du føler deg litt trist og kanskje litt trøtt, kan du jo teste ut dette med å nyte den berømte Prelude nr. 15 (“Raindrop”) av Frederic Chopin. Sov godt!

  •  
  •  
  •