Illustrasjonsfoto: Kyrre Lien / SCANPIX
Del saken
  • 38
  •  
  •  

Det fremgår av en metaanalyse at styrketrening hjelper mot depresjon, i så utstrakt grad at det kan klassifiseres som en klinisk behandling.

Noen studier har indikert at trening motvirker depresjon. Andre studier har imidlertid ikke påvist noen betydelig effekt, og dommen har vært uklar. Nå viser en gjennomgang at styrketrening har positivt effekt på depresjon.

En gruppe forskere analyserte resultatene fra 33 forsøk med totalt 1877 mennesker med depresjon i ulike format. Analysen er blitt publisert i tidsskriftet JAMA. Dette rapporterer nettavisen forskning.no.

Bedre humør

Deltagerne var inndelt i grupper. Om lag halvparten deltok i et styrketreningsprogram etter internasjonale anbefalinger, med 150 minutters trening i uken, fordelt over 2 eller flere dager. Den andre halvparten skulle ikke endre vaner.

Av resultatene fremgår det at gruppen som trente styrke fikk bedre humør, større interesse for ulike aktiviteter, samt redusert følelse av verdiløshet. Resultatet ble observert på tvers av alder, kjønn, helsetilstand, øvelsene og forbedringene i styrke. Man trengte ikke å være sunn fra før eller bli sterk for å få en slik effekt.

Les også: Kort trening kan gi stor helsegevinst

Serotonin

Styrketrening har best effekt på moderat depresjon. Men hvordan kan fysisk styrketrening ha effekt på den psykiske helsen? Det kan henge sammen med det faktum at man hos deprimerte ser et høyt nivå av inflammasjon i blodet. 

– Hos stort sett alle deprimerte ser man et høyt nivå av inflammasjon i blodet, og det er trolig en medvirkende årsak, sier Pernille Højman, seniorforsker hos Center for Inflammation og Metabolisme ved Rigshospitalet i København.

Inflammasjonen gjør at kroppen omdanner stoffet tryptofan, som brukes til å danne «lykkehormonet» serotonin, til stoffer som påvirker hjernen negativt. 

– Når man driver styrketrening, aktiverer man muskelcellene og får dem til å ta opp tryptofan. Derfor gir det god mening at nettopp det burde virke, sier Højman.

Mangler

Den nye metaanalysen har mange styrker, men også en del mangler, påpeker seniorforskeren.

– I mange av studiene har deltakerne andre diagnoser og risikofaktorer for depresjon. De er en blanding av overvektige, kreftpasienter og psykisk syke. Det er ganske få med bare depresjon, sier Højman.

Les også: Trening hjelper, også for å bedre hukommelsen

Struktur

Også det psykologiske aspektet ved styrketrening, det at man opplever klare rammer og struktur i hverdagen, kan ha en positiv effekt, tror forskerne. 

– Trening gir litt struktur i livet og kan avlede fra daglige bekymringer mot mer nøytrale eller positive tanker, sier Mats Hallgren, førsteamanuensis ved Karolinska Instituttet i Stockholm, og medforfatter på den nye metaanalysen.

  • 38
  •  
  •