Illustrasjonsfoto: Berit Keilen / SCANPIX
Del saken
  •  
  •  
  •  

Det er flust av kostholdsråd rundt omkring, og noen av dem gjør du lurt i styre unna. Det florerer av tips om å kutte ut mange vanlige matvarer.

Det er imidlertid ikke så vanskelig å spise sunt. Det handler til syvende og sist om variasjon og måtehold. KK har snakket med kostholdseksperter, som informerer om hvilke kostråd du bør styre unna:

1. Sellerijuice er bra for tarmhelsen

Ifølge myter skal sellerijuice bidra til bedre fordøyelse og finere hud. Forskning har imidlertid ikke funnet noen sammenheng. I verste fall kan selleri forverre symptomer ved irritabel tarm, fordi de inneholder my FODMAP.

Les også: 5 grunner til at middelhavsmaten er den sunneste kosten

2. Mettet fett er sunt

Mettet fett er blitt populært som følge av lavkarbodietter. Et høyt inntak av mettet fett er imidlertid fremdeles knyttet til livsstilssykdommer og hjerte-kar-sykdommer. Det sunneste fettet er det enumettede og flerumettede fettet.

3. Lavkarbo er sunt

Studier viser at lavkarbo, til tross for at de kan lede til vekttap, kan ha sammenheng med høyere dødelighetsrisiko. Man går simpelthen glipp av essensielle vitaminer, mineraler og fiber ved å unnlate å spise brød.

4. Frukt er usunt

Vi bør begrense inntaket av matvarer med tilsatt sukker, men de naturlige sukkerartene som finnes i frisk frukt har ikke den samme effekten som tilsatt sukker. De fleste har godt av å spise mer frukt, som inneholder vitaminer, mineraler og kostfiber, som er bra for fordøyelsen.

Les også: Er din favorittmat årsaken til alvorlig sykdom?

5. Alle kvinner bør spise 2000 kalorier om dagen

Dette tallet er baserte på hva en gjennomsnittlig kvinne trenger å få i seg for å ikke gå opp eller ned i vekt. Dette er dermed kun et estimat. Den eksakte kalorimengden du trenger er avhengig av hvor mye du veier og hvor aktiv du. Noen forbrenner bare 1500 kalorier hver dag, mens andre forbrenner 3000.

  •  
  •  
  •