Foto: imageBROKER/REX
Del saken
  •  
  •  
  •  

Forskning tyder på at du bør spise mindre sukker og karbohydrater, ikke mindre fett, dersom du vil leve sunnere og gå ned i vekt.

Det fremgår av resultatene etter flere studier at fett i seg selv ikke bidrar til vektøkning. Samtidig indikerer flere studier at sukker alene er forbundet med å gå opp i vekt. Dette rapporterer Business Insider. 

I en studie nylig publisert i The Lancet sammenlignet forskere mer en 135 000 mennesker i 18 forskjellige land, som enten gikk på fett- eller karbodydratfattige dietter. Forskerne kom frem til at personene som gikk på lavfett-dietter hadde større sannsynlighet for å dø av hjerteinfarkt og hjertesykdommer. 

Les også: Slik kan du forebygge hjerteinfarkt

Sukker 

Funnene var så klare, at forskerne slo fast at «globale diett-anbefalinger bør bli revurdert».

Noe av problemet med mat med redusert fettinnhold er at den ofte tilsettes sukker, for å kompensere for det manglende fettet. Dette gjelder ikke minst produkter som granolabarer og yoghurter.

Stivelse gir vektøkning

I en gjennomgang av 50 studier av kosthold og vektøkning, som er publisert i tidsskriftet Food and Nutrition Research, konkluderte forskerne med at desto mer raffinert korn man spiser, desto mer øker vekten.

Til tross for at lettprodukter med redusert fettinnhold gjerne markedsføres som om de hjelper deg å gå ned i vekt, kan de i realiteten medføre vektøkning, grunnet økt inntak av sukker og andre karbohydrater.

  •  
  •  
  •