Illustrasjonsfoto: Pixabay/jarmoluk
Del saken
  •  
  •  
  •  

Seniorforsker ved Folkehelseinstituttet og Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rus og psykisk lidelse, Jørgen G. Bramness, forklarer:

– Det handler først og fremst om en generell aldring i kroppen. Alt blir tyngre når vi blir eldre, og mange merker det allerede i starten av 30-årene, sier han til KK.

En ny studie fra Australia beskrevet i womenshealth.com.au. bekrefter forskerens utsagn. Bramness fortsetter:

– Fyllesyken blir verre fra midten av 20-årene og fortsetter å bli verre resten av livet. Det tar gjerne litt tid før man oppdager det, men alt er greiere og lettere når man er yngre, sier han.

– Jeg har et veldig godt råd, og det er å drikke litt mindre. Så kjedelig er det, men da får du en mye bedre dag dagen etter. Det vet gjerne de eldre, for klokskapen øker med alderen. Drikk mindre, drikk saktere og ikke legg deg med stigende promille, oppfordrer Bramness.

På grunn av forpliktelser man får senere i livet er det også lettere å la være å drikke så mye. Postdoktor ved Psykologisk institutt på Universitetet i Oslo, Ragnhild Bø, forklarer det slik:

– Med forpliktelser som jobb og barn er ikke muligheten lenger til stede for å være like fyllesyk som man kunne tidligere. Det nytter ikke å ligge på sofaen, se på tv og spise junk. Du må kanskje tidlig opp og være i aktivitet enten du vil eller ikke, og følgelig får du i større grad svi for alle de ekstra drinkene du drakk dagen i forveien.

Gode råd for å unngå å bli fyllesyk er blant annet:

  • Ikke drikk på tom mage
  • Drikk også alkoholfritt
  • Dropp lange, fuktige vorspiel
  • Ta vare på hverandre
  • Sjekk hva som er i flaska di, og velg drikke med lav alkoholprosent
  • Unngå shots og bånnski
  • Gå hjem mens kvelden er på topp
  •  
  •  
  •