Foto: Stock Connection / REX
Del saken
  •  
  •  
  •  

For ikke lenge siden skapte syv minutters sirkeltrening overskrifter, og ble så populært at New York Times utviklet en egen treningsapp.

Nå har noe nytt oppstått: 20 sekunders trappeløp. Nå skriver nemlig den amerikanske avisen at bare 20 minutters rask klatring i trapper, gjort flere ganger om dagen, kan være nok til å forbedre formen. 

Personlig trenger Natalie Totland påpeker overfor KK at vi i dag ønsker raske løsninger. Det handler om å finne en quick fix, eller hvor mye vi kan slippe unna med. 

– Er 20 sekunder nok? Når det gjelder trening er alltid svaret: det kommer an på. Det avhenger av utgangspunkt, målsetting, og ikke minst, forutsetninger. Du kan gjerne bruke 20 sekunders intervall, men gjenta det da et par ganger til, sier Totland.

Les også: Slik trener du ‘hele’ kroppen på ca. 12 sekunder

God effekt

PT Manager Atle Arntzen, som er ansvarlig for personlig trening i SATS Norge, stiller seg svakt positiv til studien.

– Dersom du er nybegynner eller utrent, vil denne type trening ha en god effekt. Det er likevel viktig å gjøre det ikke bare én gang, men flere ganger i løpet av en dag, for å få bedre effekt, sier han.

Variasjon

Arntzen anbefaler at man legger inn noe lengre intervaller enn 20 sekunder, for å variere. Natalie Totland mener at man bør sette av mer enn 20 sekunder opp trappen eller et minutts trening med høy intensitet daglig.

– Sniktrening og hverdagsaktivitet med mening, er likevel viktig. Om du er helt utrent og starter med 3×20 sekunder med trappeløp hver dag, kan dette kanskje til slutt bli en vane, og øke lysten til å øke mengden med trening/bevegelse? sier hun

  •  
  •  
  •