Foto: Pixabay
Del saken
  •  
  •  
  •  

Redd barnas ungdomsorganisasjon Press har i 9 år på rad delt ut årets gullbarbie til aktører de mener bidrar til øke kroppspress blant unge.

I år har Press nominert Snapchat.

Hovedårsaken til nominasjonen er annonser og reklamer for plastisk kirurgi og retusjeringsapper.

Nytt kroppspress

Det er imidlertid ikke bare annonser og reklamer med innhold som bidrar til å øke bevisstheten rundt unges utseende som bekymrer. Såkalte facefilters inntog har skapt urealistiske forventinger til eget utseende og et press om å retusjere bilder.

I følge Huffington Post har flere pasienter tatt med seg filtrerte bilder av seg selv for å vise kirurgen hva de ønsker resultatet skal bli.

Snapchat-filtre er mer problematisk enn vakre fordi de bidrar til å gjøre oss likere og plasserer oss inn i et konstruert skjønnhetsideal.

Snapchat dysmorphia 

BDD, eller body dysmorphic disorder, er en relativt ny diagnose. Diagnosen ble presentert i kjølevannet av Michael Jacksons enorme behov for plastiske operasjoner.

Kjennetegnet på denne diagnosen er tilsynelatende friske mennesker som er besatt å finne feil ved egen kropp og utseende. Sykdommen bidrar til psykiske problemer og depresjoner.

Begrepet «snapchat dysmorphia» blir brukt for å beskrive fenomenet som bekymrer plastiske kirurger: Vi vil opereres for å se ut som en filtrert versjon av oss selv.

Mister perspektiv 

Det er et gjennomgående problem at bruk av slike filtre kan føre til at vi glemmer hvordan vi egentlig ser ut. Det handler ikke lenger om å utelukkende sammenligne seg retusjerte kjendiser, men at vi nå blir konfrontert med en vakrere og uoppnåelig versjon av oss selv.

– Det er et problem med å miste perspektivet på hvordan du egentlig ser ut, og det er ikke noe vi snakker mye om, sier Renee Engeln, professor ved Northwestern University og forfatter av boken «Beauty Nick: How the cultural obsession with appearances hurts girls and Women», til Huffington Post.

Flere unge bruker nå filtere for å skjule ujevn hud, forstørre øyene sine og for fremstå som mer polert enn de egentlig er. Denne polerte presentasjonen skaper urealistiske forventinger til eget og andres utseende.

Økende bevissthet

Bevisstheten rundt den negative trenden er økende. Et lite søk på YouTube viser at det finnes vloggere som jobber med å fremme konsekvensene av den negative trenden.

Se Tiffany Ferg adressere hvordan Snapchat ødelegger selvtilliten her:

  •  
  •  
  •