Søvnapné er hyppige pustestopp under søvn. Foto: Wikipedia
Del saken
  •  
  •  
  •  

Malin Staaf har spesialisert seg på trening av tunge- og ansiktsmuskulatur som behandling for blant annet snorking og søvnapné.

Metoden er utviklet ved Stanford-universitetet i USA, og ble ifjor ettergått av spanske forskere, skriver NRK.

Metoden går ut på å stramme opp musklene i svelget, slik at de ikke klapper sammen under søvn og medfører snorking.

Det handler om å legge til seg fire vaner:

  1. Pust bare gjennom nesen, med munnen lukket
  2. La tungen hvile oppe i ganen
  3. Tungespissen på n-punktet (prøv å si «n» så finner du det)
  4. Tunga skal aldri berøre fortennene når du svelger

Øv 3-5 minutter hver morgen og kveld.

– Ved å styrke muskulatur og funksjon i tunga, kan du unngå at den siger bakover og hindrer pusten mens du søv, forteller Staaf.

Hun understreker at slik trening ikke erstatter behandling av snorking og søvnapné, men kommer som et tillegg.

Hva er søvnapné?

Helsebiblioteket forklarer:

– Det finnes flere typer søvnapné. Denne brosjyren handler om obstruktiv søvnapné.

– Hvis du har søvnapné, kan du i løpet av natten slutte å puste i noen sekunder. Dette skjer fordi luftveiene i svelget blokkeres.

– Etter noen sekunder kan man våkne opp med en gispende lyd. Dette kan oppstå flere ganger i timen gjennom hele natten og medfører at du ikke får nok dyp søvn.

– Noen med alvorlig søvnapné velger kirurgisk behandling.

  •  
  •  
  •