Illustrasjonsbilde Pixabay. Foto: Shingo_Nono
Del saken
  • 12
  •  
  •  

Latskap fordrer latskap. Det kan fort bli en ond sirkel. Men det er en sirkel du kan bryte ut av, mener nettmagasinet MSN, som har laget en liste med 10 råd for å komme deg ut av latskapen. Her er MSN sine råd:

1) Sett en ti-minutters alarm
Hvis du gir deg selv et vindu på ti minutter, er mye gjort. Det vil si å sette en alarm på ti minutter, så gjør du oppgaven i ti minutter – selv om du ikke liker den. Da vil faktisk sjansen være større for at du fortsetter å jobbe med oppgaven, selv etter at de ti minuttene er ferdig.

2) Gi deg selv en enkel arbeidsoppgave til dagen etter
Det er mye enklere for oss å bli liggende i sengen, hvis vi har en vanskelig arbeidsoppgave som venter på oss, dagen etter, mener MSN. Men har vi noe enkelt, er det lettere å bare hive seg inn i det. Det vil også gi en god start på dagen, som igjen gjør det mye lettere å jobbe med vanskeligere oppgaver utover dagen.

3) Å trene
Trener du om morgenen før jobb, vil det gi deg et ordentlig energi-boost, hevder nettstedet. Men uansett når du trener på døgnet, er det alltid bra å trene regelmessig for å holde seg i form og mer fokusert, som igjen fører til mindre latskap.

4) Vær i et godt arbeidsmiljø
Å være alene hjemme eller ha hjemmekontor, er ikke for alle. Noen av oss trenger den stimulansen med å jobbe sammen med andre folk. Derfor bør du oppholde deg et sted hvor andre jobber, fordi det vil igjen smitte over på deg.

5) Skaff deg en partner
En treningspartner eller en partner på jobben, vil holde deg på tå hev. Det er mye lettere å motivere seg til noe når du vet at en annen også jobber med det samme, og har de samme målene.

6) Kle deg godt
Selv om du jobber hjemmefra anbefaler MSN at du kle deg som om du skal på kontoret, som om du skal møte kunder. Da vil du føle deg mye bedre, og føle at du faktisk er på kontoret. Det vil gi ekstra motivasjon for å utføre en god jobb.

7) Skriv ned problemene dine
Gjør du ikke noe med problemene dine, vil de bare fortsette. Derfor skal du skriv ned problemene dine, anbefaler MSN. Det er første steg mot å faktisk gjøre noe med dem. Noen ganger vil du finne ut at det var fille-problemer i utgangspunktet, men da har du i hvert fall ryddet dem ut av veien.

8) Gjør det du tenker på
En av de beste rådene, er rett og slett bare å gjøre det du tenker på. Så, tenker du på å ta oppvasken, så er det bare å gjøre det da!

9) Følg to–minutters regelen
Denne regelen går ut på at hvis noe tar under to minutter, er det bare å gjøre det! Hvis du vet at oppvasken tar under to minutter, er det bare å ta den, der og da, skriver MSN.

10) Ikke ødelegg «kjeden»
En fin måte å se resultater på, er å markere en X i kalenderen for et viktig gjøremål den dagen. Jo flere X på kalenderen, jo mer motivert blir du. Så for all del, ikke bryt den gode «kjeden» i kalenderen din, er MSN sitt siste råd.

  • 12
  •  
  •