Pavel Tsatsouline. Skjermbilde YouTube
Del saken
  •  
  •  
  •  

Pavel Tsatsouline er født i Ukraina i 1969. Han flyttet til USA og har jobbet med å introdusere sovjetiske treningsmetoder, blant annet fra spesialstyrkene Spetsnaz, til amerikanske spesialstyrker. Han er spesielt kjent for bruken av kettlebells i styrketrening.

Men Tsatsouline har også ideer om hvordan man skal trene utholdenhet. Og i en samtale med Joe Rogan gir han sine innspill. Man skal ikke trene for hardt. Målet er at hjertet skal utvide seg («stretch») og det gjøres best i en intensitet der man akkurat klarer å snakke. Det andre aspektet ved utholdenhet trenes i musklene og utnyttelsen av energi i mitokondriene i cellene. Samme intensitet anbefales.

Intervalltrening er også anbefalt, men intensiteten bør aldri gå over 90 prosent av maks puls. Pulsen skal ned til nivået der man igjen kan snakke før ny intervall påbegynnes.

Tsatsouline kommer også med et annet forslag som spesielt skal skap utholdenhet i raske muskelfibre. Det er å sprinte i 5-7 sekunder, og deretter roe ned noen sekunder til pulsen synker, så sprinte 5-7 sekunder igjen. Slik skal man holde på i minst 45 minutter.

Sett igang!

  •  
  •  
  •