Illustrasjonsfoto: REUTERS/Chris Keane
Del saken
  •  
  •  
  •  

I vårt moderne samfunn kan empatien ha vanskelige kår. Her får du fire vitenskapelige tips til hvordan du kan trene medfølelsen din.

1. Prøv å se verden fra andres perspektiv

Se den du snakker med i øynene, lytt, vær nysgjerrig og til stede, legg merke til ansiktsuttrykk, kroppsspråk og toneleie. Vær observant, og vær bevisst på dine omgivelser. Å være karismatisk og få andre til å føle seg vel er ikke det samme som å være den som snakker mest. Å kunne lytte er langt viktigere.

2. Spar på kunnskapen

I situasjoner der du vil møte dine medmennesker med empati, kan det være lurt å holde noen kunnskapene dine for deg selv. Det handler om å kunne lytte og ta innover seg det den andre sier, snarere enn å komme med løsninger som slett ikke fremstår som løsninger for den du vil vise empati for.

Les også: Forskning: Optimister lever lenger enn pessimister

3. Reflekter den andres situasjon

Forestill deg hvordan det er å være i din samtalepartners sko. Sett deg inn i hvordan de opplever det de har vært gjennom, og tenk på hvordan du ville ha følt dette selv.

4. Les skjønnlitteratur, se filmer og se på kunst

Kunst, det vil si litteratur, bilder, filmer og annet, kan gi oss innblikk i hvordan det er å være en helt annen og leve et helt annet liv, har Peter Simonsen, som er professor i litteratur, tidligere sagt til videnskab.dk.

I Odense i Danmark må medisinstudenter for eksempel lese dikt og noveller der forfatterne skriver om innleggelser og sykdomsforløp.

– Skjønnlitterære tekster er komplekse. Når man dykker ned i dem, oppdager man at det står mye mellom linjene. Derfor bidrar de til evnen til å lytte til historier som blir fortalt, men også til å legge merke til det som ikke blir sagt, sier Anne-Marie Mai, som er litteraturprofessor ved SDU og underviser i et fag som kalles Narrativ Medicin.

Kilde: Forskning.no

  •  
  •  
  •