Foto: Pixabay/ StockSnap
Del saken
  •  
  •  
  •  

Ifølge coach Siv Kroken Gitsø hos yogaapoteket.no er stress i forbindelse med julestria fortsatt et høyst reelt problem og noe spesielt kvinner kjenner på i tiden frem mot jul, skriver KK.no.

– Mange kvinner har et stort behov for at alt skal være perfekt til jul, alt fra adventstid og pynting til adventskalendere. De fleste liker å ha full kontroll og oversikt og vet akkurat hvordan det skal være. Da kan det bli litt mye når alle de «vanlige» gjøremålene også skal ivaretas, sier hun til KK.

– De opplever stress, kanskje bare påført av seg selv, og blir slitne i stedet for å nyte førjulstiden. Resultatet blir at de ligger som et slakt i juleferien for å komme seg etter alt stresset.

Julestress kan lett føre til dårlig stemning i heimen
– Når det blir for mye, daler humøret sammen med englene ned i skjul og det kan bli høy temperatur og kort lunte. Mor gjør alt og synes litt synd på seg selv fordi ikke resten av familien er med, sier Gitsø.

Hennes råd til KK er å ikke tilstrebe det perfekte, men heller roe ned tempoet ditt og tenke over hva som egentlig er viktig med jula for deg, og gjerne ta resten av familien med på råd.

Dersom du har mange oppgaver du ønsker å få unna før jul, mener Gitsø at det er viktig å starte så tidlig som mulig:

– Det er smart å planlegge og lage gode lister over ting som skal gjøres. Forsøk å unngå utsettelser, en god teknikk er å telle ned fra 5 til 1 og bare sette i gang! Men husk å ta deg pauser i løpet av dagen, ta pustepauser og tell til fire på inn- og utpust. Dette kan gjøres på trikken, i køen, i butikken, på do og mange andre steder. Noen få pust holder for å skape øyeblikk med ro.

Janicke Rasmussen Løke er sertifisert NLP coach og jobber blant annet med familier gjennom Mammacoach.no. Hun sier til KK at hvilke forventninger vi har til oss selv ofte kommer veldig til syne i tiden før jul på grunn av stress og økt tidspress.

– Et fenomen som mange kvinner sliter med er «hva tenker andre om meg?». Spesielt hvis du sammenlikner deg med andre, er en person som legger prestisje i hvordan du ser ut, hvordan du har det hjemme og hvordan ungene er kledd. Min erfaring er at de som har dette som fokus og som setter lista litt høyt, er de som sliter mer med tidspress og stress enn andre, sier hun.

– Et av mine råd er at du setter deg ned med en kopp te alene og legger planer for hva du har av tid, og hva du har lyst til å gjøre. Tenk over hva som er viktig for deg og dine nære. Gi dette tipset til de andre også, så kan dere i etterkant møtes og dele forventninger, ønsker og arbeidsoppgaver sammen.

Hun synes det også kan også være lurt at familien sammen skriver en liste over hva som skal gjøres og handles inn. La listene være synlig og tilgjengelig for alle, slik at dere kan stryke av punktene etter hvert som oppgavene er utført, råder hun.

KK konkluderer sin artikkel med følgende 5 tips for å overleve julestria:

Legg en slagplan tidlig
Bli enig med familien din om hva som skal gjøre og hvem som skal ha ansvar for de ulike oppgavene.

Ikke gjør julegavene for kompliserte
Tenk på at de fleste av oss har mer enn nok i hjemmene våre fra før av. Et godt tips kan være å kjøpe gaver som kan brukes opp, for eksempel lys, servietter, mat, konfekt, sokker og undertøy. Husk at det er tanken som teller og fortell gjerne personen hvor mye du setter pris på vedkommende med en litt lengre personlig julehilsen. Det varmer hjertet, noe som er en gave så godt som noe!

Kjøp på nettet
Når du har listen din over julegaver klar, kan du sette av et par timer til å bestille det skal kjøpe. Det kan være lurt å sjekke priser på de ulike prissammenlignings-sidene, slik sparer du både tid og penger.

Lag et vaskeskjema
Hva må vaskes og hva kan du droppe? Kanskje familien kan ta en felles vaskestund? Sett på litt julemusikk, del ut det familiemedlemmene trenger for å gjøre reint og sørg for at det vanker en liten premie til slutt – som en felles kosestund med pepperkaker eller klementiner.

Hvis noen tilbyr deg hjelp: Svar ja takk!

  •  
  •  
  •