Modellklarert. Foto: NTB / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Julen betyr mye fet mat, og måneder i ettertid for å komme ned i matchvekten igjen. Hvordan får du det til? MSN har laget en liste med tips. Det første er at du bør sette deg realistiske mål, og ikke forandre kostholdet ditt drastisk over natta.

Å kutte ut absolutt alle «ulovlige» matvarer fra kostholdet anbefales ikke – da kan du ende opp med å overspise så mye på slutten av dagen at hele slankekuren har vært bortkastet. Derfor bør du heller bestemme deg for en dag i uken hvor du gir deg selv lov til å spise noe du har lyst på.

De fleste av oss drikker mer alkohol om sommeren og i julen enn ellers. Men selv om det ikke føles sånn, er alkohol stappfullt med kalorier. Alkoholinntaket må reduseres hvis du virkelig vil kvitte deg med kiloene. Ta deg en enhet eller to når du virkelig må, men la det bli med det.

Å gjøre kroppen vant til å få mindre porsjoner med mat, er en fin måte å redusere kaloriinntaket uten å gjøre noe drastisk. Hvis du spiser ute på restaurant ofte, kan du for eksempel be om å få med deg litt av maten hjem istedenfor å spise opp alt der og da.

Elsker du majones? Da er det på tide å prøve et sunnere alternativ. Du kan for eksempel bruke yoghurt med lavt innhold av fett istedenfor.

Ikke prøv å forandre kostholdet ditt dramatisk over natta, lyder et annet råd. Hvis du overspiser en kveld, så kom deg tilbake til det sunne spisemønsteret dagen etter. Hvis du gjør for mange forandringer i kostholdet ditt på en gang, er det nemlig stor sannsynlighet for at du blir frustrert og gir opp.

Lette og regelmessige måltider reduserer sultfølelsen, gir deg mer energi, bedre humør og kan til og med gjøre forbrenningen bedre.

Hvis kjøleskapet ditt er fullt av sjokolade og godteri fra jula er det vanskelig å holde seg unna. Derfor bør du prøve å gi bort godteriet – for eksempel til barna til naboen.

  •  
  •  
  •