Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Har du bestemt deg for å gå ned i vekt, er det viktig å huske at alkohol kan være til hinder for det – og det på flere måter. 

Ifølge Norsk Helseinformatikk (NHI) gir alkohol energi, men ingen næring. Alkohol tilfører kroppen tomme kalorier, noe som kan ødelegge for et sunt kostregime med trening. Når du inntar alkohol vil kroppen prioritere å forbrenne alkoholen, noe som medfører at den slutter å forbrenne alt annet. 

Alkohol inneholder mye kalorier. I tillegg vil inntak av alkohol kunne påvirke din treningsprestasjon.

  Hvis du ønsker å få treningseffekt dagen etter alkoholinntak, så bør inntaket være minimalt. Hvis du drikker større mengder, vil det påvirke treningsresultatet ditt, og du presterer dårligere, har Terje M Halvorsen, som er idrettslege og leder av Exercise is Medicine Norge uttalt til KK.

Les også: Selv små mengder alkohol øker risikoen for brystkreft

Vin, øl eller sprit?

Det er imidlertid ikke hipp som happ hvilken type drikke du velger.

– Av alkoholholdige drikker er øl det smarteste valget, fordi alkoholprosenten er såpass lav. Men ofte drikker man mer øl enn vin, og da går vinningen opp i spinningen. Vanligvis sier man derfor at et glass tørr hvitvin med lav alkoholprosent er et smart valg når kaloriene er viktige, forklarer ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Hemningsløshet

En annen viktig årsak til at alkohol kan gjøre det vanskelig å holde vekten er at vi gjerne mister hemninger når vi er beruset, og lettere tyr til usunne alternativer. 

– Det er ikke bare kaloriene i drinkene som gjør at alkohol fort gjør at vi legger på oss. Det handler også om dømmekraften vår. Når vi har drukket har vi lettere for å spise godteri, potetgull og mat som ikke er så bra for oss, og vi spiser ofte mer enn vi egentlig trenger, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i alkovett-organsiasjonen Av-og-til.

  •  
  •  
  •