SATS deler motivasjonstips man kan falle tilbake på, når man føler at motivasjonen svikter. FOTO: SATS
Del saken
  •  
  •  
  •  

Et stykke inn i det nye året er det vanlig å føle at treningsmotivasjonen svikter. Dette er et fenomen som SATS nå vil trekke frem og i stedet få flere til å fortsette med treningsrutinene sine gjennom hele året. 

I samarbeid med hjerneforskeren Ole Petter Hjelle vil SATS gjerne fremheve fordelene med å fortsette treningen på lang sikt.

I boken «Sterk hjerne med aktiv kropp» skriver hjerneforskeren Ole Petter Hjelle at  Hjernen belønnes med endorfiner og dopamin hver gang man tar et godt valg, og disse kjemiske reaksjonene gjør oss mer oppmerksomme, forbedrer hukommelsen, og enda bedre – det gir oss en intens følelse av lyst og lykkerus.

– Ved å gjøre aktive valg kan man lettere få kontroll over både helse og livsglede. Når man fortsetter med treningen, blir man «belønnet» av hjernen for smarte og gode valg, og dermed øker sannsynligheten for at man gjentar den positive atferden, og plutselig har man skapt en veldig god vane, sier Marianne Orderud, markeds- og kommunikasjonsdirektør hos SATS og hun legger til:

– Derfor har vi hos SATS satt sammen noen inspirerende tips, og vi vil også gjennomføre en rekke aktiviteter som kan bidra til at du vil fortsette å holde fokus på treningen, også når motivasjonen svikter eller hverdagen føles stresset.

Bidrar med motivasjon i hverdagen

For at flere skal fortsette med treningen og få oppleve effektene på lang sikt deler SATS  noen motivasjonstips man kan falle tilbake på når man føler at motivasjonen svikter:

  • Finn en treningsform som du synes er morsom. Hvis man har det gøy mens man trener, øker sannsynligheten for at man fortsetter med treningen over lengre tid. Hos SATS finnes det over 120 ulike gruppetimer og dermed finnes det garantert noe som passer for alle – uansett tidligere treningserfaring.
  • Tren sammen! Treningsgleden maksimeres når man trener sammen med en venn eller partner. Om motivasjonen skulle svikte, er det også mye vanskeligere å avbestille den planlagte treningen når du skal møte noen. Faktum er at de som trener gruppetrening sammen med andre, oftere lykkes med å opprettholde gode treningsvaner.
  • Planlegg treningen! Planlegging er en viktig faktor for å klare å fortsette med treningen. Alle har like mye tid i løpet av døgnet, og vi velger selv hva vi vil bruke disse 24 timene til. Planlegg treningsuken på forhånd, og sett av tid til treningen i kalenderen. Som nytt medlem hos SATS får du også en PT Start-time som bidrar til at det blir lettere å komme i gang og finne en god treningsfrekvens – noe som fører til at du fortsetter med treningen.

Fortsett å trene ved å trene med andre

For å holde i gang treningsvanene gjennom hele året kan det også være en fordel å trene gruppetrening sammen med andre. Det er noe som er bevist gjennom studier.

– Mange av medlemmene våre oppgir at sosiale møter på treningen bidrar til at det blir enda morsommere. Vi har medlemmer som har truffet nye venner på SATS, og vi har til og med eksempler på medlemmer som har truffet partnerne sine hos oss, sier Marianne Orderud som understreker at trening skal være morsomt.

– I februar håper vi å kunne bidra til at flere velger å trene med en venn, noen de liker eller med partneren sin. Det bidrar både til glede og til bedre helse, avslutter hun.

  •  
  •  
  •