Assasins Creed kan bli en del av undervisningen i historie. Skjermdump fra video.
Del saken
  • 65
  •  
  •  

«Assassin’s Creed» og «Battlefield» tar snart over delar av samfunns- og historieundervisinga på Revheim skule i Stavanger.

Dette skriver NRK Rogaland. Både elever og lærere er begeistret.

En elev forteller at de blant annet lærer om tungtvannsaksjonen  på Rjukan, ved å «spille» en av sabotørene:

– Jeg får selv oppleve hvordan det kan ha vært å være der ute i snøen, det er noe annet enn å lese om det, sier Jonas Reiher (15).

Kostbart utstyr
Utstyr for opp mot en halv million skal kjøpes inn og installeres i klasserommet. Men allerede har elevene testet ut denne formen for historieundervisning med lånt utstyr fra universitetet.

Skolen har også ansatt en spillpedagog som skal finne måter å ta dataspillene inn i undervisningen.

– Det ligger såpass mye positivt i gamingkulturen at vi mener det er helt naturlig at flere skoler tar dette inn i undervisningen, sier rektor Eirik Jåtten.

Den nyansatte spillpedagogen John Arne Gaard Nilsen tror timingen er god, siden flere har fått et nytt syn på gaming etter at NRK fortalte den sterke historien om Mads.

Foreldrene til funksjonshemmede Mads trodde han ikke hadde noen venner, og ble svært overrasket da flere gamingvenner dukket opp i begravelsen hans.

– Selv gråt jeg da jeg leste historien, og jeg tror flere foreldre nå har fått en øyeåpner. Gaming er mer enn bare bomber og granater, sier Gaard Nilsen.

Bedre forståelse av historien
Spillpedagogen mener at gaming kan bli en av flere kilder som kan øke forståelsen av og interessen for fag som historie, for eksempel gjennom å spille seg gjennom tungtvannsaksjonen:

– I et undervisningsopplegg om aksjonen er dette en av flere kilder. Dersom elevene får sammenlignet kildene og de ulike framstillingene av historien, kan de forstå det på en helt annen måte enn om de bare pugget historieboka, avslutter Gaard Nilsen.

  • 65
  •  
  •