Illustrasjonsfoto: Kyrre Lien / SCANPIX
Del saken
  •  
  •  
  •  

Denne tåler en reprise nå som treningssentrene er gjenåpnet.

Om du enten er en travel småbarnsmor som meg eller en dreven treningsentusiast med masse tid – det er en del ting man bør være obs på for å ikke bli totalt mislikt. Xstra gir deg tipsene du trenger.

Dagene mine starter som regel med tre barn som skal i tre ulike retninger, noe som krever fysisk og psykisk styrke.

Småbarnsmødre vet hvor viktig morgenstunden er, og særlig tiden mellom totalt kaos til jobben starter. Jeg er avhengig av struktur og orden på morgenen for å rekke alt jeg skal på mens barna er på skolen og i barnehagen. Å trene før jobb og andre ærender bidrar til at vi holder fokuset og trives godt med oss selv.

En times investering i seg selv på morgenen, bidrar til at andre rundt oss trives med oss også. Hvorfor ikke investere daglig i seg selv?

SATS deler motivasjonstips man kan falle tilbake på, når man føler at motivasjonen svikter. FOTO: SATS

Her er reglene som skal sørge for at du ikke blir uglesett på treningssentret:

1. Sørg alltid for å vaske utstyr etter deg for å unngå eventuelt smitte og bakterier. I disse Corona-tider er det veldig viktig med grundig håndvask. Hvis du har med deg et håndkle er det mye lettere å tørke svetten med den før den rekker å godgjøre seg på utstyret. Ingen av oss liker å bruke apparater som er dynket i svette, og det er heller ikke noe gøy å føle seg uglesett.

2. Ikke oppta flere apparater på en gang. Del på utstyret og vær generøs med andre. Ingenting er mer irriterende enn mennesker som sitter på telefonen og surfer på nett mens man har det travelt og venter på apparatene.

3. Ikke kom for seint til fellestimer. Det er veldig forstyrrende og ikke minst irriterende for instruktøren.

4. Ikke rett på en annen person med mindre du vet hva du holder på med. Dette er et sårt tema for mange. Eventuelt kan du gå bort til personen etter at hen er ferdig for å gi gode råd og tips.

5. Uansett hvor tungt det er: IKKE kast vektene fra deg. Det er respektløst overfor alle andre og ikke minst litt skummelt. Vi vet aldri hvem som kan dukke opp bak eller fra siden og bli truffet. Det er dessuten ikke greit å behandle senterets utstyr uforsiktig.

6. Seksualisering på treningssenteret er ikke greit uansett hvor kjekk eller pen du syns den andre er. Det er ekstremt ubehagelig å bli beglodd mens svetten renner og pusten kan minne om reklame for astmaforbundet. Folk flest er der for å trene og det bør respekteres.

7. Ikke snakk i telefonen, og hvis du absolutt må ta en viktig samtale, er det aller beste å ta telefonen på lydløs og heller gå ut i gangen eller tilbake til garderoben

8. Rydd etter deg. Det er så hyggelig å finne ting lett uten å måtte lete. Når du rydder opp etter deg, bidrar du også til et hyggelig miljø for de andre som trener, og ikke minst de som jobber på treningssenteret.

9. Og hvis du får muligheten, skryt av noen. Dessuten må du mene det! Jeg glemmer aldri en morgen jeg dro på trening etter å ha levert i SFO og barnehagen. Den morgenen, i likhet med andre morgener, var jeg sliten og litt stresset over alt jeg måtte fullføre på jobb den dagen.

Etter å ha trent en time, med svette på panna og hår ut av kontroll, kommer en ung kvinne bort til meg og sier:
«Du er bare så pen.»

Kanskje hun mente det, kanskje hun sa det for å være hyggelig fordi det så ut som at jeg trengte det. Men det var fantastisk å høre. Det er slik kvinner bygger opp andre kvinner på treningssentre.

Vi er ikke der for å konkurrere med andre. Vi er der for å bli enda bedre versjon av oss selv.

Korte intensive treningsøkter kan hjelpe mot diabetes 2. Pixabay/Pexels
  •  
  •  
  •