Tusener av passasjerer ble sandfaste på Santa Cruz de Tenerife. FOTO: (AP Photo/Andres Gutierrez)/ Scanpix/ NTB
Del saken
  •  
  •  
  •  

Flyplassene på Kanariøyene er begynt å åpne igjen, men det kan ta tid før flyene er i luften. Dette kan du ha krav på.

En kraftig sandstorm lørdag førte til at hundrevis av fly ble stående på bakken på Kanarieøyene og tusener av passasjerer ble berørt. Mange måtte overnatte på flyplassen fra lørdag til søndag, og flyene er fortsatt ikke kommet skikkelig igang mandag.

Er du sandfast på Kanariøyene skal flyselskapet tilby deg tre alternativer, ifølge Forbrukerrådet; refusjon, omruting så snart som mulig, eller omruting på et senere tidspunkt.

På forbrukerrådets hjemmesider står det mye informasjon til reisende om hva du kan ha krav på hvis flyet er innstilt: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

Les også: Sandfaste passasjerer må sove på flyplassen på Kanariøyene

– Henvend deg til reiseselskapet først

– Reiseforsikringen din kan dekke nødvendige og dokumenterte merutgifter til innhenting av reiseruten og overnatting, forteller Heidi Tofterå Slettemoen som er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring i en pressemelding.

Hos Frende Forsikring er denne dekningen i utgangspunktet inntil 6000 kroner per person.

– Dette er dekning for utgifter som ikke er dekket av reiseselskapene, eller eventuelle mellomlegg, kravet skal rettes til reiseselskapet først, sier hun.

– Er bagasjen din utilgjengelig fordi den er innsjekket, kan du ha dekning for innkjøp av nødvendige klær og toalettsaker.

Er du på vei til vinterferie på Kanariøyene denne uken er muligheten stor for at du kommer forsinket frem.

– Da kan reiseforsikringen dekke forhåndsbetalt arrangement eller hotell, forteller Slettemoen. Dekningen er på inntil 5000 kroner per person.

  •  
  •  
  •