Foto: Pixabay, Jill Wellington
Del saken

Vi vet at det ikke er bra å spise for mye sukker. Likevel putter hver nordmann i seg 26 kilo sukker årlig.

– Dette høres mye ut, men det er betydelig mindre enn for 20 år siden, da hver nordmann spiste 43 kilo årlig, sier pressevakt Live Bøe Johannessen i Helsedirektoratet til forskning.no.

Vi påvirkes av hva vi ser og hører

Det er ikke bare selve synet av fargesprakende godteri i butikken som frister oss.
Musikk kan også påvirke oss til å spise annerledes. Alt fra høy bakgrunnsmusikk, skarpt lys og det å se en overvektig person kan få oss til å velge annerledes mat. Men nå har amerikanske forskere sett på hvordan romantiske inntrykk påvirker våre spisevaner.

Single og abstrakte tenkere mest utsatt

De fant ut at romantisk påvirkning økte lysten på søtt særlig hos single og abstrakte tenkere. Studien er publisert i tidsskriftet Journal of Consumers Research.

Et interessant resultat var at single som ble utsatt for romantiske klisjeer, foretrakk i større gradsøtsaker enn de som var i et forhold.

Forskere fant dessuten ulikheter mellom deltagere som ble bedt om å tenke abstrakt eller konkret. De abstrakte tenkerne var i større grad sugne på noe søtt.

Sosial ekslusjon

Det handler om forestillinger og assioasjon, mener forskerne. Konsum kan være kompenserende, vi spiser for å kompensere for frustrasjoner, maktesløshet eller utilstrekkelighet. Derfor er f.eks. single mer utsatt.

Man tror også at kultur spiller inn, som det at man assosierer romantikk og sjokolade, eller at det i angloamerikansk kultur er vanlig å kalle kjæresten for «honey» og «sweetheart».

Andre studier har vist at personer som liker søtsaker oppleves som mer vennlige enn andre.

Men samtidig er det forskjell på folks forestillingsevne og lengsel. Noen assosierer ubevisst romantikk med søtsaker, mens andre ikke så lett lar seg påvirke, skriver forskerne.