En kvinne med barnevogn er en stereotypi. Ikke tillatt i britisk reklame. Skjermdump fra reklamefilm
Del saken
  •  
  •  
  •  

Britene innførte i juni en lov mot reklame som bygger opp under kjønnssterotypier. Nå faller de første dommene.

En Volkswagen-reklame forbys i Storbritannia fordi den bygger opp under stereotypiske holdninger ved blant annet å vise en kvinne med barnevogn. Tre personer klaget på reklamen, som nå altså ikke kan vises mer i Storbritannia, skriver Express.

Reklame som bygger opp under negative stereotypier om menn er tilsynelatende ikke noe problem:

Tidligere har en reklame som viste en kvinne i bikini blitt fjernet fra London Underground, mens reklame for det homofobiske landet Brunei, som steiner homofile til døde, er visstnok helt i orden.

Dessuten ble en reklame som viste en kvinnelig mekaniker også forbudt etter kun én klage, til tross for det lite stereotypiske yrkesvalget. Problemet? Modellen var for sexy.

Her er reklamen fra Volkswagen som ble for sterk kost for britene:

  •  
  •  
  •