Psykologene anbefaler å slette exen fra alle sosiale medier. Foto: Pixabay/ pixel2013
Del saken
  •  
  •  
  •  

Det kommer ingenting godt ut av intens grubling, sier psykolog Frode Thuen, og kommer i intervju med Nettavisen med konkrete tips til hvordan man skal komme over kjærlighetssorg.

Slutt med å mimre om alle de fine opplevelsene med eksen, er hans første råd. Han vedgår at det er vanskelig.

Mange tror at løsningen på kjærlighetssorgen er å få tilbake ekskjæresten sin, og kan bli nærmest selvutslettende i kampen for eksen. Problemet er bare at denne kampen aktiviserer de samme områdene av hjernen din som når mennesker er på avrusing fra narkotiske stoffer. Altså: Hjernen din har like lyst på eksen, som en avhengig har lyst på kokain, forklarer psykologen.

Unngå grubling

Thuen sier også at det er positivt å ha en aktiv bearbeiding av sorgen, hvor man ser tilbake på forholdet og forsøker å lære av relasjonen man har vært i. Når det er sagt, er det én ting Thuen mener man bør unngå: Den intense grublingen.

Dette gjelder spesielt for de som blir forlatt – uten å forstå hvorfor. Mange blir da sittende igjen med følgende spørsmål: Hva var det som gikk galt? Hvorfor ville ikke den andre mer? Misforsto jeg egentlig alt sammen? Har den andre helt glemt meg nå?

«Hvis du har en idé om at løsningen ligger i grublingen, altså at du tenker «hvis jeg bare tenker lenge nok på dette så finner jeg nok et svar eller en trøst som kan gi meg avklaring», da leter du på feil sted. Grublingen vil ikke hjelpe deg ut av kjærlighetssorgen, men i stedet gjøre det verre», sier Thuen, som også er professor ved Høgskolen i Vestlandet.

Når du tar deg selv i å gå inn i grublingen, bør du styre tankene vekk. Distraher deg selv, gjør noe du liker, omgi deg med andre mennesker og tving deg selv ut av grublingen.

Psykolog Guy Winch skrev i 2018 boka «How to Fix a Broken Heart», med flere konkrete tips til hvordan man skal komme over eks-kjæresten. Mange av dem handler i stor grad om det samme som Thuen snakker om, nemlig å slutte å forherlige eksen, komme seg ut av grublingsfasen og begynne å se fremover.

De beste tipsen

Nettavisen gjengir Winch sine seks beste tips, gjengitt av The Independent:

1. Ikke «stalk» eksen din på sosiale medier

Det kommer ingenting godt ut av å vite hvem eksen din var med på byen i helga, hvem som har likt de siste Instagram-bildene eller, verst av alt: Å bla seg gjennom 343 bilder av vedkommende bare for å torturere seg selv.

2. Avslutt grublingen

Du leter på feil sted hvis du tror du skal finne en forståelse eller løsning ved å tenke lenge nok på det som har skjedd.

Hvis du sitter der med flere ulike teorier til hva som kan ha skjedd eller hva eksen din kanskje tenker på: Slutt med det. Aksepter at du ikke har kontroll på hva vedkommende tenker og gjør. Forhold deg til fakta og forsøk å se fremover.

3. Lag en liste over alle kompromissene du måtte inngå

Minn deg selv på at dere faktisk ikke passet så godt sammen som du vil tro dere gjorde. Skriv ned alle kompromissene dere inngikk og forsøk å lære av det. Kanskje er det ting på denne lista som du ikke vil godta i ditt neste forhold?

4. Gjør ting du liker

Tilbring tiden din med å gjøre ting du blir glad av – sammen med mennesker du er glad i. Oppretthold din vanlige hverdag: Gå på jobb, tren, gå ut med venner, vær med familien din og få dagene til å gå. Plutselig en dag letter den verste sorgen, og du kan se fremover.

5. Fjern alle minner av eksen

Ta bort bilder, både fra veggen hjemme og sosiale medier. Kanskje trenger du ikke å kaste dem i første omgang, men gjem bildene bort slik at du ikke kommer over dem. Fjern gamle klær, bursdagskort og gaver – egentlig absolutt alt som minner deg om eks-kjæresten. Og for all del: Ikke oppsøk steder som var «deres».

6. Søk støtte og hjelp blant venner og familie

De aller fleste har vært der du er i dag, og kan hjelpe deg med å finne veien videre. Ikke lås deg inne på soverommet og slå av lyset i ukevis, men kom deg heller ut.

 

  •  
  •  
  •