Illustrasjonsbilde. Foto av Chameleons Eye/REX (9780851b)
Del saken
  •  
  •  
  •  

Som du kanskje tolker ut ifra navnet, så er periodisk faste et spisemønster der du faster i enkelte perioder om dagen eller uken, skriver nettportalen Frisky.

En av de vanligste formene for periodisk faste i Norge er 5:2 dietten hvor du har et veldig begrenset kaloriinntak to dager i uken.

Periodisk faste er en effektiv metode for å gå ned i vekt, hovedsakelig fordi det bidrar til et kaloriunderskudd. Det kan i noen tilfeller også bidra til en økt metabolsk forbrenning.

Mange erfarer at periodisk faste er enklere å følge over lang tid, sammenlignet med tradisjonelle kalorirestriktive dietter, hevder Frisky.

Flere varianter

Periodisk faste er et spisemønster hvor man bytter mellom perioder med spising og fasting. Periodisk faste har ingen regler på hvilke matvarer du kan spise, men sier heller noe om når du kan spise dem.

Det finnes flere ulike variasjoner av periodisk faste, hvor man kan dele opp dagen eller uken i perioder med spising og fasting. Den perioden hvor du spiser mat, kalles for et spisevindu. Resten av dagen eller uken tilbringes i fastet tilstand, altså uten inntak av mat.

Det finnes flere ulike metoder for periodisk faste, og Frisky nevner de de tre mest utbredte:

5:2 dietten, som innebærer at du spiser vanlig 5 dager i uken og veldig lite i 2 dager. På de 2 fastedagene skal matinntaket ligge på 25% av ditt normale dagsinntak. 16:8 dietten som er veldig populær innen trening & fitness – miljøet. Metoden innebærer at du hopper over frokost og begrenser deg selv til et daglig spisevindu på 8 timer. De resterende 16 timene i døgnet skal du ikke spise noe mat. Og til slutt 6:1 dietten som innebærer at du faster i 24 timer én gang per uke.

I kontrast til tradisjonelle kostråd

«Alle disse metodene kan i prinsippet føre til vekttap, så lenge du kommer i kaloriunderskudd. Forskning viser også at fasting gir like godt vekttap som vanlig kalorirestriktive dietter, skriver Frisky.

Hvilken metode som passer best for deg er dermed avhengig av personlige preferanser, kunnskap og livsstil.

Periodisk faste står i sterk kontrast til tradisjonelle kostholdsråd, som anbefaler flere små måltider fordelt utover dagen. Periodisk faste har likevel noen potensielle helsefordeler som gjør det spesielt interessant for noen, skriver nettportalen, og nevner helsefordelene ved vekttap, økt levealder fordi periodisk faste reduserer sannsynlighet for alvorlig sykdom og diabetes, bedre hjertehelse på grunn av redusert kolesterol, blodtrykk og infeksjoner. Ifølge Frisky er fasten også nyttig for hjernen, den kan bremse aldringsprosessen og holde hjernen skjerpet lengre.

Hvordan lykkes

Hvordan lykkes med fasten, spør Frisky, og har følgende råd:

Under fasten bør du drikke mye vann. Ha gjerne litt sitronsaft i vannet for å hjelpe deg å bli kvitt sulten. Du kan også drikke kaffe, te, eller andre kalorifrie drikker. Etter et par uker vil du oppleve at sultfølelsen blir mindre.

Drikk gjerne litt koffein om morgen og tidlig ettermiddag. Koffein i kaffe og te kan faktisk gjøre periodisk fasting litt enklere siden de bremser ned appetitten. Vær forsiktig så du ikke overdriver inntaket.

Unngå drikker med kunstig smakstilsetninger. De kan lure hjernen din til å spise mer.

Minimer matvarer som er rike på bearbeidede karbohydrater og sukker. Selv om periodisk fasting kan gjøre det mulig å spise litt mer løssluppent enn vanlig, bør du fortsatt spise så lite brød, pasta, ris osv. som mulig. Ikke spis for mye i ditt første måltid. Det først måltidet bør være mengden mat du vanligvis spiser.

  •  
  •  
  •