Foto: Jeff Tzu-Chao Lin/imageBROKER/REX
Del saken
  •  
  •  
  •  

Å ha sterke magemuskler handler ikke bare om å se bra ut. Det er lettere å få god muskelstyrke i resten av kroppen dersom magemusklene er trent.

Velger du å gjøre funksjonelle styrkeøvelser, får du velformede muskler, i tillegg til et muskelparti som assisterer kroppen, både i hverdagsaktiviteter og under trening. De

Øvelser for sterk og flat mage

Dessuten minsker også risikoen for å få slitasjeskader. Dette rapporterer VG, i en sak der de har tatt for seg fem ulike øvelser som gir sterk og flat mage.

Les også: Styrketrening hjelper mot depresjon

 

Under følger tre av øvelsene, med instruksjoner:

Markløft:

1. Plasser føttene i hoftebredde avstand, og ta tak i vektstangen.

2. Bøy knærne til leggen møter stangen, rett ut brystet, og hold armene vertikale.

3. Fokuser blikket rett frem, og stram magen for å holde ryggen rett.

4. Løft stangen ved å rette ut kroppen til hoften er strukket ut.

5. Senk vekten kontrollert ned mot underlaget, mens du fortsatt strammer magen, og repeter.

 

Roll outs

1. Utfør øvelsen knestående, og grip vekststangen, med skulderbredde avstand mellom hendene.

2. Før du starter, skyt hoftene frem, og stram rumpa og magen.

3. Rull stangen kontrollert fremover, og la overkroppen følge bevegelsen.

4. Rull vekten kontrollert tilbake, og repeter øvelsen fra startposisjonen.

 

Stående rotasjoner

1. Grip enden på vekststangen med begge hendene, og hold stangen i brysthøyde.

2. Roter overkroppen, slik at vektstangen er nært hoften, la knærne være myke og bøy litt på motsatt ben, for å få til en rotasjon.

3. Snu bevegelsen ved å rotere overkroppen tilbake til motsatte hofte, helst uten å stoppe opp i startposisjonen.

4. Stram magen under hele øvelsen.

 

Les også: Slik trener du ‘hele’ kroppen på ca. 12 sekunder

Farlig bukfett

Fagpersoner er enige om at bukfettet er farligere enn andre typer fett på kroppen. Det er fordi dette fettet er mer hissig, og mer skadelig for blodårene når det slippes ut i blodet. Men de stikker også, stadig ifølge VG, hull på myten om at det er vanskelig å bli kvitt dette fettet, uten kosmetiske inngrep.

– Det er ikke så vanskelig å bli kvitt, ganske enkelt faktisk. Spis mindre eller tren mer. Bukfettet er mye mer aktivt enn underhudsfett, og det er det som forbrennes først, sier Jøran Hjelmesæth, professor i medisin ved Universitetet i Oslo, og leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold

  •  
  •  
  •