Plante-burger. FOTO: Orkla
Del saken
  •  
  •  
  •  

Orkla har som mål å selge 5 millioner grønne burgere årlig, bare i Norge. 3 av 10 burgere skal om fem år være «grønne».

Markedet for plantebasert mat og drikke er i stor vekst. I dagligvarehandelen i 2019 utgjorde det 430 millioner kroner – en vekst på 26 prosent fra året før.

– Vi tror etterspørselen bare vil eskalere i årene fremover, sier administrerende direktør i Orkla Foods Norge, Paul Jordahl.

Det store potensialet underbygges også av en fersk undersøkelse fra Kantar som viser at 6 av 10 nordmenn ønsker å spise mindre kjøtt for å redusere sine klimagassutslipp.

Vil selge for 1 milliard

Med lanseringen av det danske merket Naturli’ i Norge går Orkla Foods Norge nå med all sin kraft inn i markedet for plantebaserte produkter.

– Det er en viktig del av Orklas samlede målsetning om å selge plantebaserte produkter for 1 milliard innen utgangen av 2021, sier marketingsjef Hedvig Røsberg Gjerde.

Orkla har laget burgere siden 1978 og selger årlig 14 millioner burgere.

Målet er at 3 av 10 burgere som selges skal være plantebasert innen fem år – det vil utgjøre 5 millioner grønne burgere.

Burger utviklet i Fredrikstad

Plante-burgeren er utviklet og produsert på Orklas fabrikk i Fredrikstad og vant frem i konkurranse med andre internasjonale aktører.

Naturli’ er 100 prosent plantebaserte produkter innen kjøtt- og melkeerstatning rettet mot alle som ønsker å spise mer bærekraftig, heter det fra Orkla.

 

  •  
  •  
  •