Illustrasjonsbilde, Shutterstock
Del saken
  •  
  •  
  •  

80 prosent av våre tanker er negativt ladet, og 95 prosent av disse er gjentagende. Og jo mer negative tanker vi har, desto mer gjentar vi de.

Dette ifølge en artikkel av Nancy Colier i Psychology Today. Hun er psykoterapeut, dialogprest og instruktør i «mindfulness».

– Som buddistene sier: Vi ønsker lykke men jakter etter lidelse. Hvorfor? spør Colier.

Hennes teori er at vi besøker lidelsen gang etter gang, i håpet om at vi kan forandre opplevelsen og skape en ny virkelighet:

– Vi holder fast i lidelsen, paradoksalt nok, i et forsøk på å forstå hvordan vi kan få lidelsen til å forsvinne.

Samtidig er lidelsen et sikkert livstegn: Ved å lide beviser vi overfor oss selv at vi lever, eksisterer. Lidelsen er altså eksistensiell, og gir oss en bedre idé om hvem vi er.

Løsninger
Vår avhengighet av lidelsen bunner i et ønske om å føle seg bedre, men resultatet blir det motsatte, mener Colier. Heldigvis har hun forslag til løsninger:

1: Utvikle bevissthet
For å bryte vaner må vi bli bevisste, og merke oss øyeblikkene hvor vi oppsøker smerten. Vi må erkjenne at vi gjør dette mot oss selv.

2: Erkjenne at du er fanget
Si det høyt: Wow, jeg er virkelig fanget, jeg gjør dette mot meg selv.
Deretter skal du «med godhet være med deg selv akkurat der du er», skriver Colier. Uten at vi helt skjønner hva det betyr…

3: Undersøk
Spør ditt sinn (uten å dømme) hva det ønsker å oppnå. Bli nysgjerrig på sinnets intensjoner. Neste gang du returnerer til smerten kan du minne deg selv på at mer negative tanker ikke hjelper, og du vil forstå dette ettersom du har undersøkt. Å mislykkes vil være din lærer.

4: Slutt å tenke, velg heller å føle
Du må sanse hvor og hvordan du kjenner smerten på kroppen. Snakk pent til deg selv, prøv gjerne en bønn. La deg falle inn i en kroppslig opplevelse.

5: Si nei eller stopp høyt
Vi kan lære å si nei til sinnets tilbøyeligheter, på samme måte som vi sier nei til et barn som er i ferd med å skade seg selv. Ved å si det høyt blir erfaringen sterkere, siden vi bruker flere sanser.

6: Spør deg selv: Hva er risikoen hvis du slipper smerten?
Undersøk om det føles farlig å leve uten at du stadig minner deg selv på det som er galt og forårsaker smerte.
Vær modig: Skap en ny identitet som ikke knyttes til et spesifikt narrativ, en identitet som alltid oppleves frisk og i endring.

Colier forsikrer oss om at hvis du gjennomgår en slik prosess vil du bli helt frisk og lykkelig i øyeblikket.

Hvis du har problemer med å forstå noe av dette, så er du ikke alene.
Hvis du ikke tror på mantraet om positive tanker, så kan vi anbefale boken Bright-sided: How Positive Thinking Is Undermining America av Barbara Ehrenreich, som etter å ha gjennomgått kreft fikk alt maset om å «tenke positivt» langt opp i halsen.

  •  
  •  
  •