Barn på musikkskole. Musikkundervisning gir bedre resultater i viktige fag. Foto: Frank May / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Musikkelever gjør det betydelig bedre i matte, realfag og språkfag, enn dem som ikke driver med musikk, skriver Musikkultur.

– Jo mer studentene engasjerer seg i musikk, jo bedre yter de i matte, engelsk og realfag, sier professor Peter Gouzouasis, hovedforskeren bar en ny studie fra University og Brithish Columbia, som peker på at musikkfaget ofte blir nedprioritert i budsjettene.

– Vår forskning dokumenterer at dette er galt, sier Gouzouasis til Science Daily.

Ligger et år foran

Studien er gode nyheter for de barna som spiller et instrument:

– Elevene som lærte å spille et instrument i grunnskolen og fortsatte med dette i videregående skole scoret ikke bare høyere, men var rundt ett akademisk år i forkant av sine medstudenter i engelsk, matte og realfag, hvis vi ser på eksamensresultatene. Dette er uavhengig av sosioøkonomisk status, etnisitet, tidligere undervisning i engelsk og matte, og kjønn, forteller Gouzouasis.

Det er langt større effekt av å spille et instrument enn å synge, noe forskerne forklarer med at man må lære noter, utvikle øye-hånd-hjerne-koordinasjon, lytteevne, samarbeidsevne og disiplin. Alle disse elementene styrker elevenes kognitive kapasitet, utøvende funksjoner, motivasjon for å lære, og mestringsevne.

Forskerne håper studien vil få skolemyndigheter i Canada til å prioritere musikkfaget høyere, noe de mener både kan forbedre den generelle akademiske prestasjonen, men også er en ideell måte å gi elevene mer helhetlig læring på skolen.

  •  
  •  
  •