Illustrasjonsfoto. Foto: Pixabay.

NRKs reportasje om den første hijab-modellen i Norge skaper ikke begeistring for de som jobber med integrering i organisasjon LIM. De kaller det en ukultur som gjør det vanskeligere for kvinner i muslimske land å frigjøre seg mot hodeplagget.

Dana Manouchehri i organisasjonen LIM, som jobber for å fremme innvandrerens deltakelse i samfunnet, mener at motebransjen har etisk ansvar som de glemmer og gjemmer bak begrepet mangfold.

– Dette handler mer om at motebransjen skjønner at de kan utvide kundebasen sin og tjene penger på et nytt marked. Jeg synes dette er en villedning av den vestlige verden om hva som er midtøstkultur. Dette er en ukultur. Det gjør det kanskje lettere for et fåtalls jenter i vesten, men det gjør kampen mye vanskeligere for millioner av kvinner i den muslimske verden som ikke har valgt å gå med tildekning, sier hun til NRK.

Reportasjen handler om 15 år gamle Seinab Sharrawe som er blitt norges første hijab-modell da hun fikk delta på Oslo Runway. NRK har intervjuet flere personer som er glade for at hijab-jenter inntar modellyrket.

– Jeg så en veldig sterk jente, med en veldig sterk gange. Og med tanke på hvordan media fremstiller visse type grupper, var det å se en så flott og sterk personlighet med hijab, sier Ruud, sier Øyvind Ruud til NRK som driver designkontoret OFC som brukte Seinab som modell under Oslo Runway i år.

Satskanalen har også intervjuet Rawdah Mahamad, en muslimsk kvinne som bærer hijab som var på moteshowet der Sharrawe fikk sin debut.

Hun forteller NRK at da hun var yngre så nektet hun å kjøpe moteblad fordi de kun var «hvite, høye kvinner» som ble avbildet.

– Det fantes ingen influencere med hijab. Det hadde betydd mye for meg å ha det i oppveksten. Da hadde jeg nok unngått et par motekriser for å si det sånn, sier hun.

Den 15 år gamle Seinab Sharrawe avslutter reportasjen ved å si til NRK at hun har fått mange henvendelser fra yngre jenter som har henne som forbilde fordi hun er den første modellen i Norge med hijab.