Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Kosthold påvirker menneskers humør, er du tungsinnet så kan mat gjøre deg litt lettere til sinns. Det gode humøret kommer i stor grad av inntak av mat som inneholder naturlig fett.

Mat påvirker ikke bare humøret, men også energinivået. Noe kan få deg aktiv og noe veldig slapp. Hvis du vil bli i bedre humør, bør du se etter matvarer som øker produksjonen av blant annet serotonin og dopamin i hjernen.

– Serotonin er en signalsubstans i hjernen, og den lages av den essensielle aminosyren tryptofan. Serotonin regulerer kroppstemperatur, humør, søvn, oppkast, seksualitet og appetitt, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky til KK.

Hun trekker frem egg, kjøtt, fisk, banan, solsikkefrø og poteter som gode kilder til serotonin.

Dopamin viktig for hjernens belønnings- og motivasjonssystem, og spiller en rolle i forhold til avhengighet, sier Arsky. Dopamin kommer også ved berøring. Da vil hjernen begynne å produsere mer dopamin. Det kan være ønskelig med produksjon av dopamin. Det gjør oss kreative og skapende og påvirker inspirasjon, intuisjon og glede.

Du finner byggesteinene til dopamin i proteinrik mat som bønner, kalkun og egg. Mens mat med mye mettet fett, spesielt i store mengder, ser ut til å forstyrre hjernens omsetning av dopamin.

Dopamin og serotonin kalles lykkehormon. Disse stoffene lages etter en handling, slik som å spise og vil skape en lykkefølelse, god sinnsstemning eller følelse av motivasjon.

  •  
  •  
  •