Løvenes konge kan føre til økte klasseskiller og fascisme. Skjermbilde fra YouTube
Del saken
  •  
  •  
  •  

Selv ikke barnas tegnefilmer slipper unna de klamme, politiserte hendene til den progressive kultureliten. 

Xstra har tidligere skrevet om hvordan Snøhvit, Tornerose og Den lille havfruen anklages for å promotere romantikk uten samtykke. Når prinsen vekker Tornerose fra sin lange søvn, så er det med et kyss hun ikke har samtykket i. Dette oppleves som en slags ufullbyrdet sovevoldtekt.

Nå er det Løvenes konge som skal dekonstrueres. Gabrielle Bruney har skrevet en artikkel i Esquire hvor hun anklager filmen for å være «überkapitalistisk».

Les også: Den nye krigen mot humor: Når alt er krenkende

Bruney innser at dette er en film om dyr, ikke mennesker. Men det hjelper ikke:

– Det politiske budskapet i en tegnefilm fra savannen bør ikke tas for alvorlig, sier Bruney. Men så fortsetter hun:

– Men regressive budskap om klasse florerer i barnefilmer. Over en tredjedel av ledende roller er fra overklassen, og omlag en fjerdedel er fra øvre middelklasse. Bare 20 prosent av de ledende rollene er arbeiderklasse eller fattige.

For løvene er rike, og dette må i henhold til marxistisk tankegang bety at de utnytter de fattige. I Løvenes konge er det hyenene som for rollen som den undertrykte arbeiderklassen:

– Problemet med hyenene virker ikke å være at de spiser kjøtt, men at de spiser over sin status (…) Disney gjør de sultne og fattige til skurker, utstøtte dyr som bokstavelig talt kun ønsker å spise de rike.

Og i Washington Post fordømmer professor Dan Hassler-Forrest samme film som «en fascistisk film» som skisserer «et samfunn hvor de svake har lært å tilbe de sterke». Ifølge Hassler-Forrest er det åpenbart at «hyenene representerer sorte, brune og funksjonshemmede som med makt ekskluderes fra det hierarkiske samfunnet».

Her noen klipp fra Løvenes konge. Advarsel: Kan føre til fascisme!

Annonser
  •  
  •  
  •