Verdens førset klimanøytrale dagligvarebutikk innvies i juni på Gotland. Foto: Arriba Bygg
Del saken
  •  
  •  
  •  

Butikkjeden Lidl, som hadde trange kår i Norge, har i underkant av 190 dagligvarebutikker i Sverige. Den opprinnelig tyske dagligvarekjeden satser hardt på klima og lave priser.

Lidls nye butikk i Visby på Gotland er verdens første bygning, som ble sertifisert i BREEAM-SE 2017 med karakternivået «Utmerket».

Den nye versjonen av BREEAM-SE inneholder flere gjeldende kriterier enn tidligere. Blant annet setter det større fokus på klimatilpasning, inkluderer flere bygningstyper og tildeler flere innovasjoner.

– Vi er pionerer innen bærekraftig bygging og håper å inspirere andre aktører, både i og utenfor matindustrien, til å ta neste skritt for redusert klimaeffekt.

Illustrasjonsfoto: REUTERS/Regis Duvignau/ Scanpix/ NTB

– Å være først ute med både den nye versjonen av BREEAM-SE og NollCO2 føles spennende, og ganske typisk Lidl om jeg kan si det selv, sier Johan Augustsson, Sveriges toppsjef i Lidl i en pressemelding.

Butikken på Gotland skal etter planen åpnes i juni og vil være verdens første klimanøytrale matbutikk.

I tillegg til BREEAM-SE, er den også sertifisert i henhold til NollCO2, en sertifisering for bygninger med netto null klimapåvirkning, utviklet av Sweden Green Building Council.

Stor i Sverige – floppet i Norge

Lidl er i dag den eneste butikkjeden som kompenserer klimaet for hele virksomheten i Sverige.

De siste årene har Lidl også redusert sine karbondioksidutslipp, til tross for en veldig høy ekspansjonsgrad med femten nye butikker i løpet av kalenderåret 2019.

Den opprinnelig tyske kjeden startet opp i Sverige i 2003 og har per 2019 186 butikker i Sverige.

Kjeden har 10 000 butikker i rundt 20 land i Europa, Australia og USA, og nærmere 315 000 ansatte totalt.

I Norge prøvde Lidl å få fotfeste i 2004, og det ble åpnet ti butikker. Per januar 2007 var det rundt 50 butikker her i landet, men kjeden nådde ikke større markedsandel enn 1-2 prosent og stengte butikkene i Norge.

Underveis var kjeden omtalt kritisk en rekke ganger i norsk presse både for personalpolitikken og varesortimentet.

I oktober 2009 ble det kjent at Reitangruppen betalte 1,918 milliarder kroner for alle eiendommer som Lidl Norge eide og samtlige av Lidls butikker, lager, hovedkontor og individuelle kontrakter mellom Lidl og ansatte.

  •  
  •  
  •