Salat, grønnsaker, nøtter, frukt: Sunt, men ikke dropp kjøtt og meieriprodukter. Pixabay
Del saken
  •  
  •  
  •  

Vi kan få nok vitaminer C igjennom mat og drikke.

– Å ta en kjempedose med vitamin C har ingen effekt viser nyere forskning. Derimot kan et jevnt og tilfredsstillende inntak av vitamin C fra kosten bidra til å redusere varigheten av infeksjonen i kroppen. Dermed kan forkjølelsen reduseres med en til to dager, forklarer ernæringsfysiolog Tine Sundfør til Pluss Tid.

Kroppen produserer ikke vitamin C, derfor er vi avhengig å innta det i form av mat og drikke.

– Vitamin C bidrar til oppbygning og vedlikehold av bindevev i kroppen, har en sentral rolle i immunforsvaret og er en viktig antioksidant, forteller Sundfør.

Det skal ikke mye til og helt vanlige matvarer inneholder vitamin C, slik som paprika, grønnkål, brokkoli, kiwi, jordbær, blomkål, ananas og appelsin.

– All frukt, bær og grønnsaker er gode vitamin C-kilder. En av de beste kildene blant matvarene vi spiser mye av er rød paprika. Spis seks ringer paprika, fire store jordbær, en appelsin, 2,5 dl appelsinjuice eller en og en halv kiwi om dagen, så er du i mål, tipser Ernæringsbiolog Lise von Krogh.

  •  
  •  
  •