Korte intensive treningsøkter kan hjelpe mot diabetes 2. Pixabay/Pexels
Del saken
  • 1
  •  
  •  

Du trenger ikke trene mange timer i uken for å bli sunnere. Femten minutter med trening med høy intensitet tre ganger i uken, ser ut til å være nok.

Det viser en studie som ved Universitetet i Glasgow, der forskerne undersøkte hvilke helseeffekter overvektige menn fikk av høyintensiv styrketrening, skriver forskning.no.

Et treningsprogram på 15 minutters styrketrening tre ganger i uken over seks uker, førte til en betydelig forbedring av insulinfølsomheten. I tillegg ga det effekter på muskelstørrelsen og styrken til deltakerne.

Studien er publisert i Experimental Physiology.

Liten studie
Tidligere studier har konkludert med at det må lengre treningsøkter til for å øke insulinfølsomheten. For å teste ut om kortere, intensive treningsøkter kan ha like god effekt, rekrutterte forskerne ti overvektige menn med mellom 25 og 30 i kroppsmasseindeks (BMI).

Deltakerne trente tre ganger i uken i seks uker på treningsstudio. Hver treningsøkt inneholdt sett med ni standard styrkeøvelser, som styrkeøvelser for armer og ben. De skulle utføre 80 prosent av det antallet gjentakelser de maksimalt klarte å utføre.

Muskelstørrelsen, muskelstyrken og insulinnivået i blodet ble målt før og etter treningsperioden.

Økt insulinfølsomhet og større muskler
Etter treningsperioden hadde insulinfølsomheten økt med 16 prosent, viste sammenligninger av målingene.

I tillegg økte både styrken og muskelstørrelsen etter bare to ukers trening.

Muskelstyrken og -størrelsen fortsatte å øke jevnt gjennom hele den seksukers treningsperioden.

Kortvarige, intense treningsøkter som gjør personen utmattet, er akkurat like effektivt for å bedre insulinfølsomheten som lengre treningsøkter på 45 minutter, ifølge studien.

Kan hjelpe mot diabetes 2
Siden ni av ti personer med diabetes 2 er overvektige eller har fedme, håper forskerne at  mener forskerne.


Hormonet insulin gjør kroppen i stand til å lagre sukker i venene. Fysisk aktivitet øker insulinfølsomheten, og overvekt senker den.

Insulinresistens gjør at bukspyttkjertelen vil øke utskillelsen av insulin til blodet. Men det vil ikke normalisere blodsukkeret helt, fordi insulinet virker for dårlig, skriver Norsk Helseinformatikk.

Tidligere studier har konkludert med at 45-minutters treningsøkter med høy intensitet og gjentatte sett med hver øvelse kan øke insulinfølsomheten, muskelstyrken og muskelstørrelsen.

Forskerne håper den nye studien kan være til hjelp, siden man antar at korte treningsøkter kan være  fristende lettere å gjennomføre enn lange økter, siden tidsbruk kan være en barriere mot fysisk aktivitet.

Tar forbehold – passer ikke for alle
Forskerne tar forbehold om at studien bare omfattet menn som hadde god helse til tross for at de var overvektige.

En annen innvending er at studien ikke hadde med en kontrollgruppe. Derfor bør studien gjentas med større, tilfeldige utvalg av deltakere, for å få funnene bekreftet.

– Treningsstudio er dessuten ikke for alle. Derfor bør vi også finne andre måter som menn og kvinner kan gjøre de samme øvelsene på, og oppnå de samme helsemessige effektene, sier Stuart Gray ved Universitetet i Glasgow, som ledet forskningsprosjektet.

  • 1
  •  
  •