Svart kaffe, sunt, godt og slankende. Bare husk å droppe sukker og melk! Shutterstock
Del saken
  •  
  •  
  •  

Det å drikke sterk kaffe på tom mage en halv time før trening kan bidra til økt fettforbrenning. Effekten av koffeinet er størst på ettermiddagen enn om morgenen.

Dette ifølge en studie som ble publisert i International Society of Sports Nutrition, skriver NHI.

Koffein er prestasjonsfremmende, og det står ikke på dopinglisten. Til 2004 var det en grenseverdi, men etter at den ble fjernet har koffein i urinen økt i dopingtester. Selv lave til moderate doser koffein kan øke utholdenheten, skriver forfatterne av studien.

Les også: Fire ting du ikke visste om kaffe

Hypotesen var at koffeinet vil virke inn på fettforbrenning og oksygenopptak.

I studien var det 15 menn med en gjennomsnittsalder på 32 år. De utførte en treningstest fire ganger med syv dagers intervaller. De inntok sterk kaffe eller placebo. Treningen ble utført om morgenen og om ettermiddagen.

Les også: Intervalltrening: – Den absolutt beste treningen for alle

Forskerne målte fettforbrenning, maksimalt oksygenopptak og treningsintensitet. De som fikk koffeinet økte fettforbrenningen med 11 prosent om morgenen og 29 prosent om ettermiddagen. Koffeinet økte treningsintensiteten med 11 prosent om morgenen og 13 prosent om ettermiddagen. Maksimalt oksygenopptak var også høyere på ettermiddagen.

Forskerne konkluderte med at koffeininntak og trening på ettermiddag gir økt fettforbrenningen.

  •  
  •  
  •