
Kim Kardashian lanserer egen shapewear kolleksjon: Kimono. Kjærligheten for og avhengigheten av shapewear er ikke noe nytt for hverken Kardashian-klanen eller deres følgere, men nå har Kim tatt steget videre med å lansere sin egen kolleksjon i jakten på den perfekte timeglass-figuren.
Kim Kardashian lanserte kolleksjonen via Instagram tidligere denne uken.
– Endelig kan jeg dele med dere dette prosjektet jeg utviklet det siste året. Jeg har vært lidenskapelig opptatt av dette i 15 år. Kimono er min versjon av shapewear og løsninger for kvinner som faktisk fungerer, skriver hun.
Skal vi forstå Kim rett, så har hun skapt denne shapewear kolleksjonen for å møte de mange ulike kroppsfasongene som finnes der ute. Hun sier selv at hun har klippet og omformet sitt eget shapewear, og at hun har hatt problemer med å finne de riktige fargene. Det er disse utfordringene hun ønsker å løse for andre kvinner med den nye kolleksjonen sin.
Så hvis du lurer på hvorfor Kim alltid ser flawless ut, har du kanskje fått svaret nå. Om det er nok et tilskudd til økende kroppspress vil tiden vise.
Må endre navn etter anklager om kulturell appropriering
Bakgrunnen for navnevalget er ikke helt avklart, men det antas at det var et ordspill på navnet til designeren, skriver The Guardian. Uansett ble hun (selvsagt) anklaget for å fornærme og degradere japansk kultur. Yuka Ohishi, videograf bosatt i San Francisco, var en av de som klaget sin nød på Twitter. Hun promoterte hashtaggen #KimOhNo, og skrev blant annet:
– Vårt tradisjonsrike plagg er ikke spandex, det er ikke noe man bruker for å dekke seg til på stranden. Det er ikke noe du kan lage et søtt ordspill av og klistre på et varemerke.
Til The Guardian sier Ohishi at hun ikke ventet å lykkes i å få Kim Kardashian til å endre mening:
– Med tanke på hennes families historie når det gjelder appropriering av kulturer hadde jeg ikke noe særlig håp om at hun ville tenke seg om og endre varemerkets navn.
Men Kim lot seg presse, det tok faktisk bare noen få dager. I en tweet forklarer hun at alle hennes produkter er bygd «med inkludering og mangfold som kjerneverdier». Hun lover å endre navn på kolleksjonen.
My brands and products are built with inclusivity and diversity at their core and after careful thought and consideration, I will be launching my Solutionwear brand under a new name. I will be in touch soon. Thank you for your understanding and support always.
— Kim Kardashian West (@KimKardashian) July 1, 2019
Yuka Ohishi er sånn halvveis fornøyd, men syns Kim kanskje burde krøpet til korset med en enda mer ydmyk holdning. Hun burde ha kommet med en klar og tydelig unnskyldning for forbrytelsen hun utvilsomt er skyldig i:
WE DID IT!!!🤯
Kim Kardashian announced on her Instagram that she is changing the name of her brand, #Kimono.
No apology made, but I’m impressed she made this decision. Let’s hope the new name is a good one…!🙏Thanks again for all the support on this. #KimOhNo pic.twitter.com/Ej1OnlIjuJ
— Yuka Ohishi (@0oyukao0) July 1, 2019
Selv ordføreren av Kyoto, Daisaku Kadokawa, blandet seg inn i saken og skrev brev til Kim om kimonoens kulturelle betydning. Også utøvere av tradisjonell japansk kimonodans var opprørte:
Dear @KimKardashian ,
I’m a dancer of Nihonbuyo; Japanese traditional dance in kimono.Kimono is not your underwear.
Please change the name. Do not take kimono away from us.#kimono #kimOhNo #notyourunderwear #kimonotimes pic.twitter.com/vFi1aKyQPo
— 静紀 (@Shizuki_dance) June 28, 2019
Vi får håpe Kim tenker seg godt om neste gang hun skal velge navn på en kleskolleksjon. Vi vil vel ikke at noen skal bli krenket?