Bær anbefales i stedet for frukt, da de inneholder lavere mengde karbohydrater og en større andel antioksidanter enn frukt. Bær har i tillegg en bedre sammensetning mellom fruktose og glukose. Pixabay
Del saken
  •  
  •  
  •  

Karbohydrater og sukker mater kreftcellene, og ved å spise for mye av dette, fôrer vi kreftcellene med det de trenger mest for å utvikle seg.

Samtidig øker risikoen for å utvikle alzheimer, type 2 diabetes og hjerte- og karsykdom. Endringer i kostholdet de siste 50-60 år har mye av skylden for den sterke økningen i antall krefttilfeller, mener Thomas Sayfried, professor i biologi ved Boston University.

Dr. Fedon Lindberg Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Han argumenterer altså for en diett på linje med den velkjente Fedon Lindberg-dietten. Internasjonalt er Dr. Robert Atkins en forkjemper for lavkarbo.

Løsningen er ketogent kosthold, altså en diett med mye fett og lite karbohydrater. «Dette bidrar til at kroppen heller bruker ketonlegemer som energikilde og brennstoff», forteller nestleder i Norsk Kostreform Eva Therese Johansen til TV-helse.

– For å komme i såkalt ketose, bør man spise i underkant av 50 gram karbohydrat om dagen. Mengden kan imidlertid variere fra person til person, avhengig av hvordan metabolismen fungerer, hvilke sykdommer man har, insulinsensitivitet og eventuelt andre ting som påvirker evnen til å omdanne energi. Enkelte må kanskje ned i 20 gram og andre helt ned i 5 gram, sier hun. Man kan enkelt kontrollere om man er i ketose ved å kjøpe ketosticks på apoteket.

Steinaldermat

En diett som er i vinden er steinalderdietten, som består av:

  • Kraft kokt på bein
  • Grønnsaker som vokser over bakkenivå.
  • Leverpostei, kjøtt, bacon og egg
  • Fisk, fugl og skalldyr
  • Meieriprodukter som ekte smør, seterrømme, fløte og ost
  • Gelatin, kokosfett og ghee
  • Bær i stedet for frukt
Foto: Instagram

Omdiskutert

Såkalt lavkarbokosthold får også kritikk. I august 2018 skrev NRK:

– Et lavkarbokosthold basert på animalske matvarer kan forkorte livet med opp til fire år. Dette viser en ny 25 år lang forskningsstudie.

Studien ble først publisert på helsenettstedet The Lancet Public Health. Den fastslår at et mer moderat inntak av karbohydrater, eller at å bytte kjøtt med plantebasert fett og proteiner, er sunnere enn et høyinntak av fett og proteiner fra kjøtt og ost. Fedon Lindberg var forøvrig svært kritisk til sudien.

«Quick fix»

– Lavkarbo kan være effektivt på kort sikt og føre til vektreduksjon, men å bruke det over flere måneder og år anbefaler jeg ikke, sa ernæringsbiolog Lise von Krogh til NRK.

– Hvis man er veldig overvektig og ønsker en «quick fix», så kan lavkarbo være nyttig over noen måneder. Dette kan også redusere hjerte- og livsstilssykdommer.

Foto: Instagram

Von Krogh understrekte  at man ikke bør fortsette med dietten over flere år fordi det er lite kunnskap om hva som kan skje med helsen på lang sikt.

Nedenfor kan du se et intervju med professor Seyfried.

 

 

  •  
  •  
  •