Foto: Heiko Junge / NTB
Del saken

I snitt bruker vi 12 070 på julegaver, mat og drikke, det viser Virkes julehandelsprognose.

– November og desember er viktige måneder for norsk handel, og selv om vi ser en liten nedgang fra unntaksåret 2020, så er det store summer vi skal bruke på årets julefeiring, sier Ivar Horneland Kristensen i Virke.

De to siste månedene før jul kommer vi til å legge igjen 122 milliarder kroner i butikker og nettbutikker. Det er en nedgang på 3 prosent fra virusåret, men det er en økning på 12 prosent fra 2019.

Les også: Denne gaven ønsker vi oss mest i år

Netthandel har kommet for å bli. 

– Handel på nett har fått en voldsom fart i pandemien. Her er det varige endringer. Dette er et bilde på den store omstillingen vi har vært gjennom, forteller Kristensen. Men likevel utgjør ikke netthandel til jul mer enn 10,9 milliarder kroner. 

Jul er høytid og fest, så går det med en del mat og drikke. Under virusutbruddet var det slutt med julebord og det resulterte i god omsetning for matbutikkene. 

Les også: Er mannlig julenisse kvinnediskriminerende?

Illustrasjonsbilde: Pakker under juletre
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix.

– Det er ikke uventet at julehandelen i dagligvarebutikker går noe ned i år sammenlignet med fjorårets opptakt til julen, som var preget av mindre sosialt samvær, avlyste julebord, flere måltider hjemme og stans i grensehandelen, sier Jarle Hammerstad i Virke, og forteller også om andre endringer: 

– Vi ser at det er en vekst i andelen unge som vil kjøpe opplevelser. Usikkerhet og begrensninger i tilbud gjorde at opplevelser ikke var en julegavevinner i fjor, og vi tror denne effekten fortsatt sitter i hos noen. Det er fremdeles fysiske pakker som utgjør det store flertallet av gavene vi gir hverandre.

Unge er også opptatt av bærekraft. Av de mellom 18 og 29 år er hele 29 prosent opphengt i om en vare er produsert på en bærekraftig måte.