Fotomontasje: NTB/Scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Intervalltrening kan enkelt forklares med at en gjør forskjellige ting under en treningsøkt. Det være seg tempo og treningsformer.

For å opprettholde en god helse behøver man 30 minutter mosjon hver dag. Den tiden kan også effektiviseres ved for eksempel gå i fem minutter, så jogge og dernest løpe. Så hvile, og ta rekkefølgen på nytt. Det er en metode personlig trener ved «Christensen Training», Siri Vanesa Christensen anbefaler i KK.

Les også: Eksperter: Ikke tren i mer enn 45 minutter

– Jeg vil anbefale å starte med fem minutter gange, deretter fem minutter rolig jogg slik at kroppen er forberedt og gjennomvarm før du starter. Deretter kan man starte med ett minutt løping, i høyere tempo enn i oppvarmingen, ett minutt hvile med rolig gange og gjenta dette ti ganger. Etter siste aktive hvile er det fint å trappe ned med fem minutter rolig jogg/gange.

Hun sier at alle kan klare å ta seg tid til intervalltrening. Enten om det er løping, roing, skigåing eller svømming så kan man enkelt og effektiv få unna ei knallhard og god treningsøkt.

– Intervalltrening er trening som virkelig utfordrer kondisjonen – hensikten er som regel at man forbedrer O2-opptaket. Dette er trening som er bra for alle og best av alt fordi det styrker hjertet, sier hun, og legger til fordelene:

– Det som er bra med intervalltrening, er at kroppen senere også kan klare å gjennomføre lengre løpeturer uten at du må stoppe.

Les også: Møt Kirsti og Kim-André, våre nye treningseksperter

Ved intervall så trener en musklene og kroppen til å holde samme belastning over lenger tid uten å måtte stoppe og hvile eller hente seg inn.

– Jeg har benyttet meg en del av intervalltrening den siste tiden, rett og slett fordi jeg synes det er veldig gøy! Jeg kjører intervaller cirka 1 gang i uken. Følelsen når man er ferdig med ei intervalløkt er virkelig god, du skal være så sliten at du ønsker å legge deg ned på bakken – da vet du har gitt alt og er mør i kroppen. Digg, sier Christensen.

  •  
  •  
  •