Foto: LOIC VENANCE / AFP
Del saken
  •  
  •  
  •  

Den sosiale plattformen Instagram har strammet inn sine regler for annonsering for kosmetiske inngrep og slankeprodukter.

De nye regler innebærer at poster der det reklameres for slankemilder, som for eksempel lakserende drikker, blir skjult for mindreårige brukere. Det samme gjelder for innlegg der det reklameres for kosmetiske operasjoner. Det rapporterer Min Mote.

Les også: Shaming av en person hjelper ikke når kroppspress er et samfunnsproblem

Rabattkoder

Videre vil poster der det påstås at man kan få «mirakuløse» resultater av en type diett eller slankeprodukt og er linket til for eksempel en rabattkode, eller et annet kommersielt tilbud, bli fjernet helt fra plattformen.

– Vi vil at Instagram skal være et positivt sted for alle og disse nye reglene er en del av vårt pågående arbeid for å redusere presset folk noen ganger kan føle som et resultat av sosiale medier, sier Emma Collins, som er sjef for Instagrams regelverk, ifølge en pressemelding.

De nye reglene trådde i kraft onsdag 18. september og gjelder over hele verden. De gjelder også på Facebook, ettersom sistnevnte eier Instagram.

Reklamerende kjendiser

En som har gjort seg kjent for å reklamere for slankemidler er realitystjernen Kim Kardashian West, som har annonsert for selskapet Flat Tummy Co. Også artisten Cardi B har reklamert for slankende produkter.

  •  
  •  
  •