Det var en pilot som fant opp trillekofferten, for å gjøre arbeidsdagen lettere. Illustrasjonsbilde. Foto: Shutterstock
Del saken
  • 48
  •  
  •  

Rory Sutherland skrev en morsom artikkel i The Spectator nylig, hvor han sammenligner utviklingen i kunnskap på ulike felter og områder i livet. 

Han starter med å spørre hvordan det kan ha seg at mennesker landet på månen, før de kom på idéen om at det kanskje var bedre å trille koffertene enn å bære de.

Et annet eksempel: Hermetikkbokser til oppbevaring av mat eksisterte i hele femti år før noen endelig fant opp boksåpneren! Og hvorfor fant ikke romerne opp stigbøylen?

Kontekst

Ifølge Sutherland handler det hele om kontekst og tilfeldigheter. Grunnen til at romerne aldri oppfant stigbøylen, var at utviklingen av sadeltre ikke hadde kommet langt nok på den tiden.

De første hermetikkboksene var så tykke at kun en meisel og hammer kunne bryte gjennom forseglingen. Kun når utviklingen i lettere og tynnere metaller kom langt nok, var det mulig å i det hele tatt tenke idéen «boksåpner».

Når det gjelder trillekofferten handler det til en viss grad om image. Tilfeldigvis var det en pilot som i 1991 kom på idéen om å sette hjul på kofferten, for å gjøre arbeidsdagen lettere.

Roberth Plath tok patent på sin Rollaboard, og stadig flere flygere og flyvertinner ville kjøpe. Når passasjerer i økende antall lurte på hvor man kunne få kjøpt disse koffertene, skjønte Plath at han hadde en potensiell bestselger, og startet firmaet Travelbro.

Men skyldtes kanskje interessen at det var personer fra tiddens høystatusyrke flyger, og til en viss grad kabinpersonale, som først ble sett med denne typen koffert? Eldre mennesker hadde jo trillet rundt med sine trillebager for daglige innkjøp i mange år, uten at unge trendy mennesker så det geniale.

Fremtidens hit: Videokonferanse

Nettopp at en teknologisk løsning ikke trenger være ny for å plutselig eksplodere inn på markedet, er årsaken til at Sutherland spår en stor fremtid for videokonferanse.

Det virker merkelig, siden dette absolutt ikke er noe nytt. Men å selge bøker er heller ikke noe nytt, allikevel har Amazon-eier Jeff Bezos blitt verdens rikeste mann.

Så hvis noen strømlinjeformer et system som er brukervennlig og tilgjengelig, med både bra bilde og god lyd, så kan dette bli det nye store, mener Sutherland, fordi:

1: Epost er noe dritt, en uproduktiv tidstyv og lite målrettet
2: Tilgangen til stabilt og raskt internett via bredbånd øker
3: Det krever små investeringer av den enkelte
4: Stadig flere jobber internasjonalt og online
5: Man slipper å kaste bort tid og penger på reise til og fra møter
6: Tilvenning. Etter noen få ganger venner vi oss til det meste
7: Punktligheten blir lettere å overholde, alle sparer tid
8: Et angrep på dogmaet om åpent kontor. Det fungerer ikke!

Så kanskje en ny plattform for videokonferanser blir det neste store? Særlig hvis de riktige folkene tar løsningen i bruk først.

  • 48
  •  
  •